Exels pikar/stavar???

Hej!

Jag undrar om det är någon som har erfarenheter av exels dubbelpik/stavar för långfärdsskridskoåkning. Jag tror de heter Nordic ice-skater eller något liknande. Har provat dessa en kort stund och då tyckte jag de var suveräna som stakstavar jag vet dock inte alls hur de är som pikar. Hoppas någon har mer erfarenhet.

Tack på förhand!
Johan

Ej bra

Jag har provat och tycker inte de är bra för pikning. Framför allt är de alltför lätta för att kunna bedöma isens bärighet med. Med en allför lätt pik får man också lätt ont i armen efter några slag. I mitt tycke är de också för långa för pikning – en kortare pik ger bättre kraft i slaget. Sen kan undra hur bra kolfiberstavar håller för pikning. Pikhuvudet har dock en intressant form. Det kanske skulle funka på en tyngre pik - c:a 1 kg.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips