Examensarbete - Problem för glasögonbärare

Ja, men jag fick läsa kartan med hjälp av att vända kikaren upp och ner. Då fick jag fokus. Bildytan blev dock bara någon kvadratcentimeter. Här hjälpte det att använda naturliga hinder för att komma rätt, typ bäckar, sjöar, renstängsel mm.

Oj! då hade kanske ett minimalt förstoringsglas eller reservläsglasögon varit användbara?

Jag har sällan Goggles men ett par uråldriga militära "skidgglasögon" i någon "plan plast" med vikning (typ enkel origami/hopvikt kanot) så att de blir plana fungerar med mindre storlek av vanliga glasögon. Det blir inte lika fuktigt i dem.
Imma är dock ett vanligt problem och halvmåneformade läsglas som man kan se ovanför har mer ventilation än större glasrutor. Men det beror ju på vad det är man har för synfel.
Jag har sportglasögon med slipad insats innanför (fungerar hyggligt), samt progressiva glasögon i vanliga bågar (i vissa väder), men ser tillräckligt bra för att inte använda något under Goggles (eller ser i alla fall sämre med immiga glas).
Halvmånarna mest användbara när man ska läsa, typ kartan.
Slipade glas i vanliga solglasögon som inte är alltför mörka är bra i soligt väder.
 
Ja, men jag fick läsa kartan med hjälp av att vända kikaren upp och ner. Då fick jag fokus. Bildytan blev dock bara någon kvadratcentimeter. Här hjälpte det att använda naturliga hinder för att komma rätt, typ bäckar, sjöar, renstängsel mm.
Wow! Vilken utmaning. Tur att du hade kikare med dig. Imponerande att du klarade det. Själv har jag reservglasögon med på turer.
 
Kör också kontaktlinser vid utförsåkning, och i princip alltid goggles på det. Att kunna välja goggles fritt (julbos fotokromatiska 0-4 (reactive) är favoriten just nu) utan hänsyn till kompatiblitet med glasögon är värt mycket för mej,
Har annars glasögon till vardags men ofta endags-kontaktlinser vid de flesta friluftsaktiviteter.

/Patrik
 
Mitt största problem när jag har läsglasögon en varm sommardag och man är svettig är att när man lutar sej framåt så droppar det svett på insidan av glaset. Extremt irriterande för man ser bara suddigt då och sen torka bort det med en svettig tröja gör det ännu värre.
 
Ett annat problem som jag tror generellt mest gäller män är att man hela tiden får leta efter läsglasögonen. Dom har en enorm förmåga att hela tiden försvinna - när frun i huset städar så flyttar hon på allt och det är en del av att man måste leta efter läsglasögonen.

Jag har löst det med att köpa 10-pack med läsglasögon a´89 kr och sen har jag dom utspridda överallt, i bilen, i jackan, på soffbordet, på sängbordet, på skrivbordet, i verkstan osv osv.

Jag gör av med eller har sönder ca 6 par läsglasögon/år och att köpa 1 par svindyra läsglasögon för 1000-tals kr hos optikern, så att man ska bli mer rädd om dom är absolut ingen lösning för dom kommer också försvinna eller gå sönder och då blir det ännu dyrare.
 
Ett annat problem som jag tror generellt mest gäller män är att man hela tiden får leta efter läsglasögonen. Dom har en enorm förmåga att hela tiden försvinna - när frun i huset städar så flyttar hon på allt och det är en del av att man måste leta efter läsglasögonen.

Jag har löst det med att köpa 10-pack med läsglasögon a´89 kr och sen har jag dom utspridda överallt, i bilen, i jackan, på soffbordet, på sängbordet, på skrivbordet, i verkstan osv osv.

Jag gör av med eller har sönder ca 6 par läsglasögon/år och att köpa 1 par svindyra läsglasögon för 1000-tals kr hos optikern, så att man ska bli mer rädd om dom är absolut ingen lösning för dom kommer också försvinna eller gå sönder och då blir det ännu dyrare.
Flytta frun ut ur huset.
 
Alla är vi individer och våra ögon är också olika. För min del är läsglasögon från optikern överlägsna de billiga varianterna. Jag föredrar också riktiga mineralglas framför plastvarianter. Detta för mycket bättre reptålighet. Tyvärr verkar inte progressiva glasögon finnas som mineralglas numera.

Dessutom så ändras ögonen med tiden och också vilka optiska lösningar som fungerar.

Thure
 
…. Jag föredrar också riktiga mineralglas framför plastvarianter. Detta för mycket bättre reptålighet. Tyvärr verkar inte progressiva glasögon finnas som mineralglas numera. …
Thure
Jo, progressiva med mineralglas finns och är inget ovanligt. Har haft sådana de senaste 25 åren. De senaste köpte jag i november och de korrigerar även för skelning.
LasseÅ
 
De optiker jag frågat har inte kunnat erbjuda detta.

Den ena optikern har jag stort förtroende för.

Den andra ordnade terminalglasögon som min arbetsgivare betalade. Jag tyckte inte de fungerade så bra och efter ett år upptäckte jag att mina gamla och repiga terminalglasögon passade mig betydligt bättre än de nya.

Thure
 
Senast ändrad:
För min del är läsglasögon från optikern överlägsna de billiga varianterna. Jag föredrar också riktiga mineralglas framför plastvarianter.
Det har du helt rätt i och jag håller med men med tanke på att jag gör av med eller har sönder så många läsglasögon/år så anser min fru att köpa såna dyra optiker läsglasögon till mej är som att kasta pärlor åt svin...

Ni som är yngre än 35 år får fundera ett tag på vad det gamla genomtänkta uttrycket betyder....
Jag klandrar inte henne, för hon har rätt..
 
Stor igenkänning inför läsglasögon-syndromet, och kanske ett uppslag till TS.

Jag har aldrig behövt glasögon tills jag - plötsligt och sent i livet - behövde läsglasögon. Möjligen har jag inget bättre att jämföra med, men trots heldagar vid datorn och mycket läsande trivs jag faktiskt bäst med de där supersmala i tunn trådram, som man köper (köpte?) för 20 spänn på Tiger. De är lätta, kompakta och... en rimlig förlust att slarva bort.

Vis av min förmåga att både glömma och förlägga dem har jag nu ett par vid datorn, ett vid målar/tecknar/handritarbordet, ett i axelväskan, ett i datorväskan, ett i bilen och ett till i skridskoryggsäcken. Förhoppningsvis glömmer jag inte att flytta det sistnämnda till vandringsryggsäcken, när det är dags.

Jag skyller på ovana, men det kan jag inte göra så hemskt länge till 😁.

Uppslag till TS: vore toppen med lätta, supersmala, minimalistiska men stryktåliga läsglas(ögon), som kunde fällas ihop helt platt, fästas på mobiltelefonen, flyta i vatten och... tjuta om de kommer längre än ett par meter från mobilen...?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Problem med stighudar Skidor allmänt 2
philipalm Problem med slalompjäxorna Skidor allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.