Examensarbete - Problem för glasögonbärare

Hej allihopa!

Mitt namn är Bill Blomster och jag studerar mitt sista år på utbildning industridesign i Gävle. Jag sitter just nu och försöker knåpa ihop en förstudie för mitt examensarbete. Det skulle vara till super stor hjälp om ni som bär glasögon skulle vilja kommentera kort eran lösning kring glasögon och skidåkning och om ni upplever några problem när ni är ute i backarna. Det kan vara alltifrån att lösningarna idag inte tillfredställer era behov till att ni upplever svårigheter med att bära linser och inte villiga att köpa sportglasögon.

Jag är super tacksam för alla era svar! Tack snälla på förhand!
 
Jag använder linser (och vid behov goggles) just vid utförsåkning. Med bara vanliga glasögon tycker jag det blir för mycket turbulens bakom glasen så tårarna rinner, speciellt om det är kallt. Goggles utanpå vanliga glasögon kan fungera om vädret är rätt men det blir alltför lätt immigt.
 
Goggles med fläkt ovanpå glasögonen. Vid kyla isar dock gogglesen igen förr eller senare. Ju kallare - desto snabbare. När det bildats för mycket is på gogglesglasets insida tar jag av mig dem och skidar utan. I sträng kyla är glasögon ett elände.
 
Lite off track men jag valde att operera ögonen när jag fick tillfälle. Detta efter att jag tappat glasögonen under en fjällvandring och - naturligtvis - inte kunde leta rätt på dom. Det enda jag ångrat är att jag inte gjorde det låångt tidigare.
 
Man kan kanske ha någon liten varmluftsfläkt på ryggsäcken, och en lång slang som blåser varmluft på glasögonen ?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ricke Problem med stighudar Skidor allmänt 2
philipalm Problem med slalompjäxorna Skidor allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.