Everest Basecamp I juni?

Hej alla

Är det någon som har erfarenhet av att vara i Nepal i Juni? Har tänkt att åka dit själv och trekka till EBC men har läst att monsunperioden börjar i Juni. Vad betyder detta i praktiken om man har tänkt att gå från Lukla till ECB? Skulle det vara några större problem?

Funderar i värsta fall på att skjuta på resan till Oktober men det finns en risk att jag inte har möjliget att åka överhuvud taget då pga jobb/privat liv :( Vad rekomenderar ni som har lite mer kunskap/erfarenet?

Har exakt samma fråga men för mig är det början av juli som är aktuellt, dvs hur är det vädermässigt? Har sett att några svenska researrangörer som har vandringsresor till BC inte har resor dit under sommarperioden o gissar att det finns en anledning ...

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
hej hopp

Har nyligt kommit hem från en resa till dels Nepal och Everest basecamp. Jag har förstått att det regnar mycket och låter som att det är oländigast terräng i juli-aug, det är de värsta månaderna som jag förstår. Men det är endel trekkare där på sommarmånaderna varje år, såg någon statistik och kanske ett par hundra trekkare/månad under monsunen. Så tror helt klart att det är genomförbart, men mer riskabelt och större risk för att man inte tar sig ända upp. lycka till! :)

Jag gjorde trekken i februari iår, inte heller den mest rekommenderade perioden på året, men det var rätt ok iallafall :) Kom dock inte hela vägen, eftersom det (såklart) inte snöat så mkt på 10 år, som det hade gjort just då. Annars brukar det inte vara några problem fick vi höra av guiderna där nere.

Jag har ett minne av lite statistik som jag läste på inträdet i nationalparken och det var ngt om ca 400 besökande under monsunen och hela 4-7000 under högsäsongen (sept-okt).
När det gäller folkmängden så rekommenderar jag tiden som jag själv gick. Det var rätt många ändå, men inte så mkt att det blev köer och stockning längs lederna, över broar och dylikt. Kan vara rätt skönt att slippa sånt...

Det som kan vara problemet om man åker under monsunen, är att flyga till Lukla från Kathmandu. Eftersom planen bara flyger visuellt, måste det vara hyffsat klart väder och det händer inte så ofta under monsunen. Så om ni väljer att åka den tiden ändå, räkna in en del extradagar (för väntan på flygplatsen) så att ni inte måste kapa trekken bara för att ni kom iväg senare än beräknat. Jag själv fick tillbringa 3 dagar väntandes i Kathmandu innan jag kom iväg och det är dumt att kapa någon av acklimatiseringsdagarna.

Annars, grattis till ett bra val av resa. Ni kommer att ha det underbart, när ni än väljer att åka! :)

Vi har vandrat många gånger i Nepal under monsunen, Langtang och Ganja La i juni, Everest i juli och augusti, Tilicho i juli och augusti, runt Annapurna i juli och augusti, och Hidden Valley. http://www.lowdin.nu/Treks/Treks.htm Under monsunen är det grönt och förhållandevis gästvänligt i höglänta områden som är arktiskt kalla under den s k trekking säsongen. På höjd är det idel ängar och blommor. I detta avseende är det den bästa säsongen.

Däremot kan det vara jobbigt på lägre höjd, antingen regnar det eller så är det hett. Man bör planera vandringarna så att man tillbringar så mkt tid som möjligt på hög höjd och gärna i regnskugga. Man ska också vara medveten om att varje år kommer det katastrofala skyfall och planera vandringen så att man kan ligga still ett par dagar och vänta ut ett busväder utan att missa planet hem. Ska tillägga, att vi hittills aldrig behövt vänta ut något regn, men vi har alltid beredskapen.

Ett alternativ som ligger praktiskt taget helt i regnskugga är Ladakh i Indien.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips