Europa klättring?

Hej,

Jag vill åka och klättra runt vecka 44-45.
Jag undrar vart som är smidigast att åka? Vill inte lägga pengar på hyrbil och tid på att åka runt en massa, bara ner och sporta lite :)
Kanske inte så mycket fin klättring på de varma flygplatserna i europa, lite längre kan jag åka, men vart?
Får gärna vara riktigt billigt i största allmänhet, gratis logi osv...

Mycket tips, tack!

-John

Tja!!

Det perfekta om du inte vill hyra bil och åka runt en massa är: Turkiet, Antalya!

http://www.climbingcamp-antalya.com

Kanonbra ställe, dem hämtar upp dig på flygplatsen och kör sedan ut dig till sitt "camp".

När det gäller klättringen så kan du välja på att gå till den närmaste klippan och det tar ca5min och där finns ca 20-25 leder eller går du upp till den stora väggen och det tar ca 10-12 min men där finns också ca 200 leder!!!

Det är framförallt billigt, det kostar ca 100kr natten att sova i bungalowsen, antigen tar med dig mat och lagar eller så köper du mat i campets egen lilla bar, det finns varmvattensduschar och vattnet i kranarna är drickbart så det blir inga vattenkostnader!!

Mvh Jimmy!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Re: Tja!!

cliff_hanger; sa:
Det perfekta om du inte vill hyra bil och åka runt en massa är: Turkiet, Antalya!

http://www.climbingcamp-antalya.com

Kanonbra ställe, dem hämtar upp dig på flygplatsen och kör sedan ut dig till sitt "camp".

När det gäller klättringen så kan du välja på att gå till den närmaste klippan och det tar ca5min och där finns ca 20-25 leder eller går du upp till den stora väggen och det tar ca 10-12 min men där finns också ca 200 leder!!!

Det är framförallt billigt, det kostar ca 100kr natten att sova i bungalowsen, antigen tar med dig mat och lagar eller så köper du mat i campets egen lilla bar, det finns varmvattensduschar och vattnet i kranarna är drickbart så det blir inga vattenkostnader!!

Mvh Jimmy!

Hur är det med klättring i de lägre graderna? Har hört att är ganska hårt..
Är det UIAA grader som dom visar på fotona?

Ja det är UIAA.

Det är ganska svårt graderat, så du får nog sänka dig ett par grader mot din vanliga klättring.. men det funkar bra ändå. :D

MVH Jimmy

Har för mig att 8a skrev något om Antalya. De ansåg att man bör kunna gå 7a onsight för att ha lite glädje.

Jag gillade Kalymnos väldigt mycket, och det finns en hel del där på gångavstånd. Många leder, blandade svårighetsgrader, tätt bultat, bra ankare. Frågan är bara hur vädret är v 44-45, det har jag ingen aning om.

Just vecka 44-45 är det ju lite av regnperiod nere i Europa. Men riktigt långt söderut kanske det ändå är ok (som Kalymnos eller så). Om du däremot kan hålla dig till i december eller januari så hittar du finfin bouldering, eller sportklättringi södra Schweiz norra Italien.

Kalymnos passar alla

v. 44 och 45 är i början av november så sydeuropeiska klippor rekommenderas även om Rivieran också borde fungera.

Kalymnos har stort urval av välsäkrad sportklättring i alla grader och är i synnerhet lämpligt för "heterogena replag" då det ofta går att hitta lätta och svåra turer intill varandra på samma klippa.

Vid den tiden på året går det ingen charter dit utan man måste flyga via Athén och Kos samt ta färja över till Kalymnos.

Klassiska Calanquerna nära Marseille i Frankrike har också ett stort urval lätta leder som dock genom flitigt slitage blivit polerade litet här och var. Till Marseille är det ju lätt att ta sig, ev. direkt, eller via Nice eller Paris.

Även i spanska Costa Blanca så går det att hitta lätt klättring (t.o.m. fransk grad 5) men som överallt när det gäller sportklättring så blir urvalet större uppåt fransk grad 6b.

Finale Ligure

Mitt absoluta favvo ställe i Europa på hösten är Finale Ligure.
Vi var där i början på december i år, det kan börja bli lite kallt då men när det är soligt ät det perfekt.
Se Winter rock climbing in Finale

Du måste ha en hyrbil för att få ut det mesta av stället, men du kan flyga riktigt billigt till Milano med Ryanair och hyra en liten bil rätt billigt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips