Europa klättring?

Hej,

Jag vill åka och klättra runt vecka 44-45.
Jag undrar vart som är smidigast att åka? Vill inte lägga pengar på hyrbil och tid på att åka runt en massa, bara ner och sporta lite :)
Kanske inte så mycket fin klättring på de varma flygplatserna i europa, lite längre kan jag åka, men vart?
Får gärna vara riktigt billigt i största allmänhet, gratis logi osv...

Mycket tips, tack!

-John
 
Tja!!

Det perfekta om du inte vill hyra bil och åka runt en massa är: Turkiet, Antalya!

http://www.climbingcamp-antalya.com

Kanonbra ställe, dem hämtar upp dig på flygplatsen och kör sedan ut dig till sitt "camp".

När det gäller klättringen så kan du välja på att gå till den närmaste klippan och det tar ca5min och där finns ca 20-25 leder eller går du upp till den stora väggen och det tar ca 10-12 min men där finns också ca 200 leder!!!


Det är framförallt billigt, det kostar ca 100kr natten att sova i bungalowsen, antigen tar med dig mat och lagar eller så köper du mat i campets egen lilla bar, det finns varmvattensduschar och vattnet i kranarna är drickbart så det blir inga vattenkostnader!!

Mvh Jimmy!
 
Re: Tja!!

cliff_hanger; sa:
Det perfekta om du inte vill hyra bil och åka runt en massa är: Turkiet, Antalya!

http://www.climbingcamp-antalya.com

Kanonbra ställe, dem hämtar upp dig på flygplatsen och kör sedan ut dig till sitt "camp".

När det gäller klättringen så kan du välja på att gå till den närmaste klippan och det tar ca5min och där finns ca 20-25 leder eller går du upp till den stora väggen och det tar ca 10-12 min men där finns också ca 200 leder!!!


Det är framförallt billigt, det kostar ca 100kr natten att sova i bungalowsen, antigen tar med dig mat och lagar eller så köper du mat i campets egen lilla bar, det finns varmvattensduschar och vattnet i kranarna är drickbart så det blir inga vattenkostnader!!

Mvh Jimmy!

Hur är det med klättring i de lägre graderna? Har hört att är ganska hårt..
Är det UIAA grader som dom visar på fotona?
 
Ja det är UIAA.

Det är ganska svårt graderat, så du får nog sänka dig ett par grader mot din vanliga klättring.. men det funkar bra ändå. :D

MVH Jimmy
 
Har för mig att 8a skrev något om Antalya. De ansåg att man bör kunna gå 7a onsight för att ha lite glädje.

Jag gillade Kalymnos väldigt mycket, och det finns en hel del där på gångavstånd. Många leder, blandade svårighetsgrader, tätt bultat, bra ankare. Frågan är bara hur vädret är v 44-45, det har jag ingen aning om.
 
Just vecka 44-45 är det ju lite av regnperiod nere i Europa. Men riktigt långt söderut kanske det ändå är ok (som Kalymnos eller så). Om du däremot kan hålla dig till i december eller januari så hittar du finfin bouldering, eller sportklättringi södra Schweiz norra Italien.
 
Kalymnos passar alla

v. 44 och 45 är i början av november så sydeuropeiska klippor rekommenderas även om Rivieran också borde fungera.

Kalymnos har stort urval av välsäkrad sportklättring i alla grader och är i synnerhet lämpligt för "heterogena replag" då det ofta går att hitta lätta och svåra turer intill varandra på samma klippa.

Vid den tiden på året går det ingen charter dit utan man måste flyga via Athén och Kos samt ta färja över till Kalymnos.

Klassiska Calanquerna nära Marseille i Frankrike har också ett stort urval lätta leder som dock genom flitigt slitage blivit polerade litet här och var. Till Marseille är det ju lätt att ta sig, ev. direkt, eller via Nice eller Paris.

Även i spanska Costa Blanca så går det att hitta lätt klättring (t.o.m. fransk grad 5) men som överallt när det gäller sportklättring så blir urvalet större uppåt fransk grad 6b.
 
Finale Ligure

Mitt absoluta favvo ställe i Europa på hösten är Finale Ligure.
Vi var där i början på december i år, det kan börja bli lite kallt då men när det är soligt ät det perfekt.
Se Winter rock climbing in Finale

Du måste ha en hyrbil för att få ut det mesta av stället, men du kan flyga riktigt billigt till Milano med Ryanair och hyra en liten bil rätt billigt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
w0andeng Sportklättring i Europa ? Sportklättring 5
RonnyBb Styrketräning och klättring Sportklättring 12
johnliungman Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn? Sportklättring 5
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Fredrikaa klättring nära zürich Sportklättring 6
ph.nilsson Klättring i spanien, resan malaga-el chorro Sportklättring 1
Klätterhanna Klättring i Thailand? Sportklättring 5
luktafotogen Klättring- Kinnekulle Sportklättring 27
Norheim Protes och Klättring Sportklättring 11
El Barto Möjliga Stockholm klättring Sportklättring 4
piklas87 Klättring Amalfikusten??? Sportklättring 3
sofza Klättring i Turkiet med barn? Sportklättring 1
lisayey Klättring i Sydostasien Sportklättring 1
lund_mikael Korsica klättring Sportklättring 2
MercenaryFalk Klättring i Kullavik Sportklättring 0
farfarsmurfen Klättring i Indien(Mumbai) Sportklättring 1
Raskolnikov Klättring / klättrare i Briancon 05100 Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
sliwka2002 klättring/bouldring i Kalmar Sportklättring 1
mömmi Klättring i Skåne Sportklättring 2
Peter.B Klättring i Borlänge Sportklättring 2
helenabrogren Klättring i Colorado? Sportklättring 5
andmarsjo Klättring över midsommar Sportklättring 2
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
klätterpojken klättring i leksand Sportklättring 3
cmh Klättring i Polen Sportklättring 1
jamo Billigaste internetbutiken för klättring? Sportklättring 54
ChrisX Klättring i norra spanien? Sportklättring 0
Tvmma Klättring Tasmanien Sportklättring 1
402285 Klättring i Portugal Sportklättring 0
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
Klättring under Lulekalaset Sportklättring 0
yo-nas Klättring/Klättergym i Barcelona med omnejd? Sportklättring 3
Majsi Klättring runt Florens Sportklättring 0
pirx klättring i norra tyskland? Sportklättring 4
TT Klättring i stockholms skärgård? Sportklättring 2
klätterpojken klättring sicilien Sportklättring 1
Kristian24 Klättring med barn Sportklättring 3
Baver Inomhus klättring i Trollhätte/Uddevalla/Vänersborg i Sportklättring 11
Jag kan inget om klättring Sportklättring 18
andreasroos Klättring Sundsvall Sportklättring 4
JWA Klättring på Malta Sportklättring 4
Fettot Klättring i Montsant Sportklättring 3
ingen klättring för mig Sportklättring 3
klättring i göteborg Sportklättring 0
0918 Behöver tips om klättring på Sicilien! Sportklättring 0
jessie Klättring på Sardinien Sportklättring 1
tallbarr Bulgarien klättring - finns den? Sportklättring 1
Skydivergirl Klättring när man är gravid? Sportklättring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.