Jag kan inget om klättring

avslutad210712

Gäst
men har en vansinnig ide

hur höga är Sveriges högsta inomhusväggar?

finns det någon som helst möjlighet att locka folk till norrbotten och att få dem att betala för att klättra på en hög vägg här?

kan man på något sätt besiktiga en vägg hos något klätterförbund eller liknande för att få veta att det hela är säkert?
 
låter som en riktigt skoj ide med en riktigt hög innomhusvägg. Men jag tror inte det kommer locka folk från hela landet i så stor utsträckning tyvär det är svårt att konkurrera med den "gratis" klättring som finns i naturen. Dock så tycker jag bättre om att klättra utomhus så det kanske finns några "hard-core"-inomhusklättrare som skulle ge allt i världen för att få klättra längre leder inomhus. Dock så verkar det som ett riktigt skoj projekt :)
 

avslutad210712

Gäst
Så här är det

Jag kan troligen förvärva en billig lokal genom kommunens utförsäljning och funderar på massor av olika möjligheter att "byta jobb".

Och en av ideerna jag funderade på var att riva ut golvet mellan tre plan för att få en riktigt hög vägg.

Men om inte det är så där bra ide så får jag fundera vidare på mitt nuvarande jobb eller andra ideer. Inte så att jag tänkte leva på just den ideen men "alla bäckar små blir till en stor å"

Eller en Kalix-älv *S*
 
State of the art är idag ca 25 m.

Fast oftast kanske under 15 m.

För att det ska bli nåt alldeles extra skulle man kunna tänka sig 40 m (åtminstone) eller mer.
Då kanske många med en inte allför utstuderad och specifik klätterfilosofi skulle åka dit nån gång på skoj.

En hög artificiell vägg i Europa finns på exempelvis dammvall i Schweiz. Minns inte höjden men den kanske ärr 5-6 replängder vilket kan betyda omkring 100 m. Det låter rätt häftigt tycker jag, men den är inte särkskilt berömd.
 
Hej

Jag tror att det är ganska svårt att få en vägg fungera där uppe.. hur många klättrare kan det finnas?
Planerade ett liknande projekt för några år sedan med en kompis, men jag orkade inte böka med det, men min kompis byggde den.
Hallen fins i budapest och kostade runt 3-4milj kronor.
Nu hoppas han bara på att han kan få in sina pengar.
tänk på att 1 kvadrat kostar runt 2000 kr att bygga.
Och om du vill ha folk måste du ha tolaett dusch säkerhet, utbildad personal mm...
Och det fins ju fina klätterhallar här i sverige, nere i ungern fans det bara några små.
Om jag skulle bygga nåt skulle det vara en isklättervägg som är hög och all year! tänk på saken:)
Mvh -Christofer
 
Vad jag förstår så är inomhusklättring nästan gratis utanför storstäderna. Där det finns klätterhall vill säga. Svårt att motivera något pris att tala om även om väggen skulle vara hög. Det finns en 20+-vägg i Newcastle. Lite lockade det att klättra där en gång, men det var inte mer än så.
 
Vertikal

I Sundbyberg i Stockholm så öppnar Vertikal den 14:e januari, där kommer dom högsta väggarna att vara cirka 25 meter höga. Några högre väggar än så för man nog åka ganska långt för att hitta?
 
Det är ju rätt många dammar i Norrbotten också, sätt grepp på dammväggen, precis som i Schweiz, så får ni en attraktion på sommaren. Flerrepors plastklättring är ju något man i alla fall måste prova någon gång antar jag :p
 
Tyvärr är väl svenska dammar typiskt låga och bygger istället på volym på bredden.

Gamla vattentorn är väl kanske det som står till buds i Sverige. Troligen bör det då vara i en lite större stad med rätt platt topografi. Uppsala har ju ett vattentorn som förvisso är i drift men kanske skulle kunna lämpa sig. Fast det är ju inte såå norrland...
 
redan flera inneväggar i norrbotten

Det finns ju redan en bra vägg i luleå och den blir nog svår att konkurera med. Hälsansväggen kompleteras ju även av ett jättebra boulderrum och två andra halvbra inneväggar i stan... Ytterligare en vägg hade man nog inte kunnat ta speciellt bra betalt för tyvärr...
 
Jag var pà denna spektakulära anlággning i somras; The Adventure Centre i Edinburgh.

1new-arena.jpg


Den stora glasade bygnaden làg i ett gammalt nedlagt stenbrott en bit utanför stan, och bestod dels i en jättelik klätter- och sky-ride anläggning bâde för proffs, barnfamiljer och företags-jippon alt. team-building, dels i restaurang och bar, och dels i kontor-, konferens- och affárslokaler.

Tror att kommun sponsrat ganska kraftigt, samt att lönsamheten var sâdär, men häftigt var det!

kanske nât att diskutera med kommunem om, Zeb?

http://www.adventurescotland.com/
 
Re: Hej

osse26; sa:
Jag tror att det är ganska svårt att få en vägg fungera där uppe.. hur många klättrare kan det finnas?
Detta måste vara ett av problemen i Norrbotten: kort utomhussäsong. Desto större anledning att bygga en hög inomhusvägg, om ekonomin tillåter. Även om inte klättrare kommer åkande från södra landsändan, så borde man kunna samla lite klättrare från den norra. Eller?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mangster Vart ska jag åka och klättra (europa) på söndag? Sportklättring 1
akir Vad ska jag tänka på för att orka klättra långa leder? Sportklättring 15
Raje Har jag satt leden ..... Sportklättring 11
marcuslundmark Vansinnigheter!!!! "Det värsta jag varit med om" Sportklättring 10
webguru Hur klättrar jag med.... ??? Sportklättring 1
Sivert Vad behöver jag? Sportklättring 14
Penetrator Var köper jag billiga bultar? Sportklättring 3
RonnyBb Styrketräning och klättring Sportklättring 12
johnliungman Klättring mellan Fontan och Gorges du Tarn? Sportklättring 5
Mezzner Klättring på Brac, Kroatien? Sportklättring 0
Fredrikaa klättring nära zürich Sportklättring 6
ph.nilsson Klättring i spanien, resan malaga-el chorro Sportklättring 1
Klätterhanna Klättring i Thailand? Sportklättring 5
luktafotogen Klättring- Kinnekulle Sportklättring 27
Norheim Protes och Klättring Sportklättring 11
El Barto Möjliga Stockholm klättring Sportklättring 4
piklas87 Klättring Amalfikusten??? Sportklättring 3
sofza Klättring i Turkiet med barn? Sportklättring 1
lisayey Klättring i Sydostasien Sportklättring 1
lund_mikael Korsica klättring Sportklättring 2
MercenaryFalk Klättring i Kullavik Sportklättring 0
farfarsmurfen Klättring i Indien(Mumbai) Sportklättring 1
Raskolnikov Klättring / klättrare i Briancon 05100 Sportklättring 0
Fif Klättring på La Palma (Kanarieöarna) Sportklättring 0
sliwka2002 klättring/bouldring i Kalmar Sportklättring 1
mömmi Klättring i Skåne Sportklättring 2
Peter.B Klättring i Borlänge Sportklättring 2
helenabrogren Klättring i Colorado? Sportklättring 5
andmarsjo Klättring över midsommar Sportklättring 2
Joel_80 Klättring i Norge Sportklättring 5
klätterpojken klättring i leksand Sportklättring 3
cmh Klättring i Polen Sportklättring 1
jamo Billigaste internetbutiken för klättring? Sportklättring 54
ChrisX Klättring i norra spanien? Sportklättring 0
Tvmma Klättring Tasmanien Sportklättring 1
402285 Klättring i Portugal Sportklättring 0
prylManne Klättring i hall i göteborg på tisdag? Var och hur? Sportklättring 2
Klättring under Lulekalaset Sportklättring 0
yo-nas Klättring/Klättergym i Barcelona med omnejd? Sportklättring 3
Majsi Klättring runt Florens Sportklättring 0
pirx klättring i norra tyskland? Sportklättring 4
TT Klättring i stockholms skärgård? Sportklättring 2
klätterpojken klättring sicilien Sportklättring 1
Kristian24 Klättring med barn Sportklättring 3
Baver Inomhus klättring i Trollhätte/Uddevalla/Vänersborg i Sportklättring 11
andreasroos Klättring Sundsvall Sportklättring 4
brascav Europa klättring? Sportklättring 9
JWA Klättring på Malta Sportklättring 4
Fettot Klättring i Montsant Sportklättring 3
ingen klättring för mig Sportklättring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.