Ett vettigt Californiskt lagförslag

luktafotogen

Avstängd
Jag kör aldrig förbi en cyklist utan att personen ska kunna lägga sig rakt åt sidan. En meter är allt för nära. Varför hålla en hastighet som gör att man är i mötande körfält så länge som möjligt? Är nog mer för att ta ifrån hälften av befolkningen sina körkort. Statistiken visar att de är kriminella.
 
till nermanders försvar måste jag säga att han har inte skrivit nåt om avståndet mellan cykel och bil...
bara mellan cykeln och kanten.

den som kör om ska enligt våran lagstiftning lämna ett "betryggande" avstånd till fordonet som körs om...
betyder det att om man som cyklist inte känner sig trygg, så är det för nära? =)
 

Almgren

Avstängd
Då förutsätter jag att cyklisterna håller sig borta från vägar där de inte kommer upp i lagstadgad-24 km/h i hastighet då.
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.
Knappast nödvändigt

Då förutsätter jag att cyklisterna håller sig borta från vägar där de inte kommer upp i lagstadgad-24 km/h i hastighet då.

Knappast nödvändigt, låt oss anta att cyklisten förmår nå 1 km/h så medger det ju bilen ändå att färdas med 25 km/h vilket ju blir en helsikes massa procent fortare.
 

Almgren

Avstängd
Knappast nödvändigt, låt oss anta att cyklisten förmår nå 1 km/h så medger det ju bilen ändå att färdas med 25 km/h vilket ju blir en helsikes massa procent fortare.

Så på en bilväg med marchfart 90 km i timmen ska man sakta ner till 26 km i timmen med jämna mellanrum. Låter som en trafikfara bara det. Men även om cyklisten håller 25 km/h så innebär det en halvering av hastigheten nästan.

Nja verkar inte så genomtänkt. Begränsa det till vägar med maxhastigheten 50 km i timmen så låter det helt OK.
 
Märkligt

hur katten skall bilisten kolla detta och hur skall regeln kontrolleras av farbror blå??

Thure
 
Ligger en hel del i frågeställningen.

hur katten skall bilisten kolla detta och hur skall regeln kontrolleras av farbror blå??

Thure

Lagförslagsställaren måste ju i rimlighetens namn anse att Californiakerna kan lösa detta rent tekniskt för deras ordningsmakts räkning, så att de är kapabla att upprätthålla efterlevnaden av lagen om den nu blir en lag..
 
Lagförslagsställaren måste ju i rimlighetens namn anse att Californiakerna kan lösa detta rent tekniskt för deras ordningsmakts räkning, så att de är kapabla att upprätthålla efterlevnaden av lagen om den nu blir en lag..

Är det verkligen ett rättsvädende att se till att lagarna följs?
Är inte det medborgarnas?

Om vi tar fortkörningar som exempel,
Dom kollas ju uppenbarligen inte 100%
Betyder det att hastighetsbegränsningarna är överflödiga? Nej.

Eller rattfylla..
Det sägs att polisen tar 15000 rattfulla varje år, men 15000 kör rattfulla varje dag..
Betyder det att promillegränserna är överflödiga? Nej.

En lag instiftas inte bara för att sätta dit folk utan även för att styra ett samhälle, förändra attityder och beteenden. I det här fallet för att bilister ska förstå att det inte alls är okej att slicka armbågen på cyklisten på en 90väg och skratta. För det är det inte.
Det görs SJUKT mycket dåliga "omkörningar" av cyklister där bilisten inte ens bemödar att ta sig till andra körfältet även om plats på vägen finns, och finns inte plats så kan inte en säker omkörning göras så då får man snällt vänta, för en osäker omkörning är inte ett seriöst alternativ.

För varför skulle det vara okej att köra om nån oskyddad på cykel med marginellt avstånd när man kör 3 gånger så snabbt?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips