Ett eller två objektiv - vilket ska man välja?

När jag paddlar kajak så har jag kameraväska med systemkamera i sittbrunnen under knäna. 55-200 telezoomen sitter nästan alltid på och med cropfaktorn motsvarar det 110-400 mm med 24x36mm.

På flytvästen har jag sytt på en ficka där jag har den vattentäta kompakten som jag använder till att filma och till snabba situationsbilder.

Vid vandring blir det förstås ett annorlunda tänk. Motiven och vikten får styra.

Thure

Bilagor

• FB_IMG_1472620651175.jpg
    FB_IMG_1472620651175.jpg
    68.6 KB · Visningar: 374
Ursäkta mindes fel ang crop-faktorn. Skall vara 1,53 det ger att 55-200 motsvarar den bildvinkel som erhålles med 84 - 306mm på en 24x36mm sensor.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Som du skriver handlar det om prioritering. Jag hade prioriterat tält, kök, sovsäckar samt tid med min dotter - så jag hade tagit med 18-55 objektivet och struntat i telet. Stativ - ja, möjligen bara ett supermini så jag kan ta kort på oss tillsammans. Men vi är ju olika.

Har samma utrustning som du och hade med X-T1 med 18-55 i Sarek för två år sedan. 55-200:an fick vara hemma på grund av vikten.För mig är fotograferandet viktigt men ändå inte prio ett och foton från tidigare vandringar med enklare kameror har visat sig vara väl så bra som de senaste.

Jag väntar på att Sony skall släppa en efterträdare till A5100 med sensorn från A6300 (A5300??) Med en Leica Summicron ASPH 35/2 skulle det bli min önskekamera för vandring, liten och lätt.

Vandrade i sommar med min fuji xe1, tripod tt-200 (eller snarlikt stativ) och enbart 35mm/1,4. Fåglar intresserar mig inte nämnvärt, storvilt är mycket svårt att smyga på på kalfjället så jag bryr mig inte ens om att försöka, därför utesluter jag tele (man måste ju komma ganska nära även med ett tele för att få riktigt schyssta bilder). Dessutom så ger 35an snorskarpa bilder som får mig att vilja gråta av glädje och den utmanar min kreativitet och skaparvilja.
På fjället så saknade jag 18-55an, men när jag kom hem och tittade på bilderna jag tagit så kändes zoomen helt överflödig och den ger dessutom inte alls så "krispiga" bilder som 35an.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips