Etrex Vista + MTB = Fungerar ej!!

Batteristorleken har betydelse

thureb; sa:
Som nämnts tidigare så kan det vara flera olika komponenter i detta. Diametern på batterierna kan vara mindre på vissa fabrikat och även längden. Jag har GPs NiMH 2100. Någon som har konstaterat om typen av batteri spelar roll? Man skulle kunna tänka sig att alkaliska batterier med högre spänning fungerar bättre än NiMH ackar.

Finns problemet även på Quest och andra modeller som har LiIon ackar?

Thure

Använder man ELFA katalogen som elektronikbibel ser man precis som Thure skrev att det skiljer några tiondels mm mellan olika batterifabrikat.

T.ex är ”GP Alkaliska högeffektbatterier för allmänt bruk LR6” är 14,4×50,0 mm medan GP NiMH R6 är 14,5×50,5 mm.

På de batterier jag använde förut hade jag klistrat några bitar Tesa tejp för att batterierna skulle bli lite tjockare. Men eftersom NiMH blir varma vid uppladdning ska man nog inte ha för mycket tjep, för det kanske hindrar värmeutstrålningen. Och i synnerhet inte ha tjep mot det ställe i laddaren där temperaturen mäts.

Per

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
apersson850; sa:
Det går ju att sätta tejpen i batterifacket på GPS:n istället. Eller kanske ännu hellre i locket.

Anders

Visst, men det var när jag hade en 12CX som jag hade problem med glapp i radiell led, och den som kommer åt batterifacket på en 12:a måste ha väldigt smala fingrar.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips