eTrex sämre?

Fredrik

Gäst
Är eTrex sämre än andra handhållna GPSer? Jag får vara glad om jag får 50m noggranhet, trots att apparaten själv anger en noggranhet på 10-15m.

TobiasRadeskog@hotmail.com (Tobias Rådeskog)

Gäst
Absolut inte.

Nej, den är absolut inte sämre, kanske till och med en av de bättre. Min apparat anger oftast 3-10 m noggrannhet (hyfsat klar vy av himlen) och det är ungefär ocskå vad jag får.

Ett råd till dig: Låt GPSen ligga på en plats med mycket klar vy av skyn, påslagen, i en timme eller två. Då ska du få bättre noggrannhet! Hade också lite problem med noggrannheten i början +/- ca 30 m, men jag såg detta tips på Usenet och följde det, det fungerade!

Hoppas det också fungerar för dig!

//Tobias

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har du ställt in rätt kartdatum ?

Har du ställt in rätt kartdatum ? RT90 + Swedish grid för topografiska kartan, och WGS84 + ddd mmm.mmm för nyare sjökort. Kolla även på statussidan hur många satteliter GPSen använder, du håller väl den inte så att din kropp skymmer signalerna, eller står inne bland höghus.

// Per Brune nöjd Garmin ägare

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips