etrex Legend vs etrex Vista!

Tänkte köpa mig en GPS och tittat på etrex Legend och etrex Vista. Vistan har ju betydligt med minne än Legend. Hur stor är denna skillnad typ hur mycket får di plats med i km/mil räknat på dom olika? Kan man ladda in hel MapSource?

Tacksam för svar!
/Fredrik

Minnesbehov

Det beror mycket på vilka kartor du vill ha. MetroGuide tar mest plats, för där kan man söka på adresser och liknande också.
WorldMap är inte så detaljerad (bara stora vägar), så där får man med ganska stora områden.

Exempel:
Metro Guide, hela södra Sverige: 26,5 MB.
Dito, hela Danmark: 17,9 MB.
World Map, Södra halvan av Sverige, Danmark, Tyskland, Holland, Belgien, England, Irland, Frankrike, Portugal, Spanien, Italien, Schweiz, Österrike, (Polen), (Ungern) och lite annnat krafs: 7,9 MB.

Köp en Vista. Minnet är ändå för litet.

Anders

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Etrex Legend tillräcklig för mig

Hej!

Jag har en Etrex Legend och Garmins Metroguide för Sverige / Danmark och jag tycker de 8 Mb räcker för mina behov. Det är sällan man behöver så detaljerade kartor på ett större område. Den inbyggda kartan som täcker hela europa är ganska bra den också när det gäller att ta sig från en ort till en annan.

Här är några exempel på storlekar på kartdatan i Metroguide:

Stockholms län: 2.9 Mb
Göteborg: 1.9 Mb
Uppsala län: 1.0 Mb
Örebro län: 1.4 Mb
Västra Götalands län: 4.1 Mb

mvh Lars

Minnesbehov

Hur mycket minne "man" behöver beror ju klart på hur mycket "man" flänger omkring. För min del var det Madrid förra veckan, Småland idag, Örebro i morgon, Florida (troligen) om ett par veckor. Ju mer minne, desto mindre behöver jag tanka om kartor.

Ska man bara hålla sig i samma län räcker klart en Legend alldeles utmärkt.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips