Etrex Legend, knepig liten cirkel?

På sattelitsidan på min etrex legend så dyker det ibland upp en rackarns liten cirkel, bara någon millimeter stor. (Tror mig bara ha sett den utplacerad på den stora cirkeln som motsvarar horizonten.)

Någon som vet vad den skall representera? Har inte hittat någon förklaring i manualen.

Leif...

Kort svar

bogart; sa:
På sattelitsidan på min etrex legend så dyker det ibland upp en rackarns liten cirkel, bara någon millimeter stor. (Tror mig bara ha sett den utplacerad på den stora cirkeln som motsvarar horizonten.)

Någon som vet vad den skall representera? Har inte hittat någon förklaring i manualen.

Leif...

Jag tror det är så här; när du har satellitbilden orienterad i färdriktning så markerar cirkeln norr. Men det finns säkert någon som är helt säker.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tvärtom!

Du har nästan rätt, fast det är precis tvärtom.
Även när man har färdriktningen uppåt, kan man lätt se på bokstäverna var väderstrecken är.
Men när man kör med norr uppåt, då markerar den lilla cirkeln vilket håll man är på väg mot. Fast den ligger under satellitsymbolerna, så det är inte alltid den syns.

För Vista markerar den även vilket håll enheten pekar på, om man har magnetkompassen tillslagen.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips