eTrex legend - gummiproblem

Gummit på min eTrex har lossnat och blivit slappt. Försökt få dit det igen med olika former av lim och klister. Det här är nog det enda gummi jag varit med om som verkligen *inget* fastnar på! Kontaktlim, karlsson, cyanoakrylat, rubber cement, silikongummi. Fäster inte överhuvudtaget!

Till min tidigare etrex (classic) klagade jag hos Garmin och fick hemskickat ett paket med nytt gummi och klister. Funkade klockrent. Men nuförtiden verkar det inte gå att få tag i deras customer service öht.

Ska man räkna den här gps'en som ett "lost cause" och bara köpa en ny inför nästa vandring. Är ju grymt fånigt för ett slappt gummi. Eller hitta ett lim som fungerar / skicka den till Garmin kanske?

Tips välkomna... jag vet att det här är ett vanligt problem och kommer aldrig köpa något ur eTrex-serien igen.

E-trex gummiproblem

Min Legend C släppte också,jag tog bort gummit och rengjorde det med lite tinner
köpte ett dubbelhäftande tejp av bra kvalitet,det ska vara tunt.
Tog bort det gamla tejpet som satt kvar -- klippte till det nya,går även att skära bort överflödig tape med ett rakblad.
Krängde tillbaka gummit och fixerade det med en tape som du lindar runt för att få press på det,
tog bort tapen efter nån dag.
Var försiktig med tinner på gummit det kan svälla upp(torka endast bort kletet som finns kvar)
Det enda som förhindrar att vatten tränger in är det genomskinliga tapet som täcker över plastknapparna på sidan
Efter jag gjorde denna procedur har det suttit i 2 år
Det funkar inte med ett dåligt tape (prova att det hugger ordenligt) kommer inte ihåg
vart jag köpte det !

Lycka till.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Tänk på att det inte alltid är limmet det hänger på utan att rengöringen av det gamla gummit minst är lika viktigt! Använd gärna aceton eller något annat smått etsande lösningmedel så ska Du se att limmet funkar också.

/Peter

För min del

så funkade det hyggligt med kontaktlim efter att ha tagit bort det gamla limmet. Tror det var lacknafta jag använde för att gnugga bort gamla limmet. (Svartvit Etrex Legend).

Thure

Det finns ett lim som heter "Repair Extreme" som fäster på det mesta. Har för mig att någon rekommenderade det även till detta problem.

Ok, tack för tipsen. Har nu rapporterat det via deras internetsupport igen...

Svarar de inte så ska jag försöka med bra dubbelhäftande tejp. Nu prövat att tvätta bort mina gamla klistringsförsök med aceton och precis som jag trodde så löser det även upp gps:ens plastskal så den blir frostig. Men det spelar ju inte så stor roll. Man får akta skärmplasten bara...

Lustigt att kontaktlim fungerade för dig thureb. För mig var det det enda som överhuvudtaget inte gav någon fästeffekt alls, när jag pressade ihop ytorna fäste hela fogen enbart på GPSens sida ;)

Tack för tipset, Putzfrau! Jag gnuggade båda ytorna med aceton (sandpapprade även gummit) för att sedan använda REPAIR EXTREME som lim (ClasOhlson hade det också).

Verkar sitta bra nog!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips