Tänkte sy en anorak till ffa skidturer över dagen och långfärdsskridskor. Väljer material mellan polycotton eller etaproof. Det sistnämnda är ungefär tre gånger så dyrt. Har prövat någon fjällrävenjacka och jag upplevde att det blåste igenom. Skulle behöva några kommentarer av någon som använt materialen på fjället. Funkar polycotton i snålblåsten eller sa man investera i Etaproof? Johan
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Etaproof eller g1000 till skidanorak?
- Trådstartare avslutat250603
- Start datum
Båda funkar men andningsförmågan är bättre i Ventile osv men ömtåligare.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Ballater Ventile Smock
Our classic lightweight over-the-head smock designed for windproof and showerproof use and giving excellent breathability.

Annars är denna en underbar kompis när man åker skidor. Bra vindskydd och andas bra.
Jag är i den tanken att det i slutändan är billigast att köpa färdiga kläder även om det tar bort glädjen att vara stolt tillverkare.
Under dom ca tusen dagar jag använt min G1000 anorak, har jag aldrig upplevt att det har blåst igenom den.![]()
Vill inte påstå att den inte är vindtät men andas sämre än ventile. Har överlevt i M59 så det går bra med selleri.
Sedan den korta skjortan är inte tänkt för busväder då ska jackan ned under rumpan och grenband är bra.
Senast ändrad:
![]()
Ballater Ventile Smock
Our classic lightweight over-the-head smock designed for windproof and showerproof use and giving excellent breathability.hilltrek.co.uk
Annars är denna en underbar kompis när man åker skidor. Bra vindskydd och andas bra.
Jag är i den tanken att det i slutändan är billigast att köpa färdiga kläder även om det tar bort glädjen att vara stolt tillverkare.
Den verkar helt underbar! Frågan är bara hur jag som mest sitter inomhus ska kunna motivera ett inköp...
Tack för alla svar. Blir nog en polycotton. Både pris och hållbarhet talar för det. Vid längre tältturer kommer jag nog ändå ta en membranjacka så man är rustad för regn. /Johan
Membran är ok i läger och vid blöta, nödvändiga om det blir snöarbeten.
Jag rekommenderar etaproof, jag tror du i längden kommer bli mer nöjd med ett plagg som släpper ut fukten. Om du gör den "ren" med lite fickor och detaljer blir en lätt och på vinterturen kommer du i 9 fall av 10 välja etaproofjackan som du gjort själv åter låter skaljackan ligga i ryggan/pulkan för att enbart användas vid blötsnö. Lycka till med projektet. / Jörgen som själv sytt i G1000 och önskade att det varit 100 % bomull i efterhand...
Den verkar helt underbar! Frågan är bara hur jag som mest sitter inomhus ska kunna motivera ett inköp...![]()
Ja ibland får man trycka köpknappen och blunda. Tror brexit gjort det till en större överraskning.
Funderade just på det... Nån som vet hur det funkar numera att köpa från GB? Vad tillkommer?Ja ibland får man trycka köpknappen och blunda. Tror brexit gjort det till en större överraskning.
Har ingen egen erfarenhet av att handla från GB efter Brexit, men gissar att det tillkommer moms och importskatt på varu- och fraktkostnaden som alla andra importköp utanför EU.Funderade just på det... Nån som vet hur det funkar numera att köpa från GB? Vad tillkommer?

Storbritannien efter brexit
Efter brexit är Storbritannien ett land utanför EU. I princip gäller samma tullregler för Storbritannien som för andra länder utanför EU. Men det finns några undantag. Här finns information om det som är specifikt för Storbritannien efter brexit.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg