ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx)

När man väljer fordonstyp Bicycle (Setup/Routing/Follow Road Options), verkar som att GPSen *inte* använder den uppmätta hastigheten vid beräkning av uppskattad ankomsttid (ETA), utan istället använder nån opåverkbar standardhastighet som antas gälla för cykling.

Borde inte fordonsvalet bara påverka vägvalet?

I MapSource-programmet finns det inställningsmöjligheter för "standardhastigheter för olika vägkategorier", men ingen möjlighet att justera hastigheten beroende på vilken fordonstyp man väljer.

Nån som vet hur ETA-beräkningen fungerar?

--David
 
Såvitt jag har fått det förklarat för mig använder de uppmätta hastigheter för ETA. Dessa är då uppmätta med vadsomhelst, då det inte verkar finnas olika lagrade uppmätta hastigheter för olika transportmedel.

Har du då kört med bil är det de hastigheterna som gäller, med begränsningen att om du istället anger lastbil, cykel eller fötter, begränsas toppfarten som du skriver till något som antas vara max för respektive färdsätt.

Anders
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Garmins svar...

Garmin/UK/Nick Williams, skrev:
All Garmin auto routing products when using for road navigation will calculate ETA from the map data.

This is updated every 20-30 minutes with the GPS position data.

If we were to use purely current speed it would be very erratic and inaccurate when driving as you will not be constantly driving at an average speed. You would need to slow at roundabouts and stop at traffic
lights.

It uses the mapping data to calculate an ETA with the preferences set by the user.

However this is constantly updated once you start traveling with your gps and the speed you are traveling is known by the unit.

Jag tolkar det som att man tar ett "intialvärde" baserat på det transportsätt man valt och att det efter 20-30 min uppdateras för att erhålla ett stabilt medelvärde. Därefter updateras det kanske med tätare intervall.

Man skulle kunna önska sig att en första omräkning skulle kunna framtvingas genom en "Recalculation", men så verkar det inte vara.

Jag testade väl inte under tillräckligt lång tid på min cykel. Får ge mig ut igen. Tur att jag har semester ;-)

--David
 
Vet inte riktigt...

Åkte hem från Öland ett år. Det var villaområde. Trettio... Fick en ETA pekande på eftermioddagen dan efter. Kissepaus direkt efter att det blev sjuttio... Strax därefetr sa den fem på morgonen...
Efter några mil in på fastlandet hade den bestämt sig, o efter våra 25 mil hem var det en minut fel...

Har alltid varit impad över den beräkningen...
 
Vilken modell var det med?

Tolkningen av Garmins svar ovan är tämligen rätt. Man använder alltså de hastigheter som man ansätter, för ruttberäkningen, även till att beräkna ETA, i brist på bättre. Men när du börjat använda din GPS, lär den sig hur du kör, så sakteliga. Det tar en stund innan den lärt sig fullständigt, så att säga.

Som ett exempel kan jag nämna att jag körde de tre milen till jobbet med släpkärra en dag. Två av milen är motorväg, där farten blev ungefär 30 km/h lägre än vanligt. Sedan hem igen, förstås. Dagen efter angavs restiden till att vara fem minuter längre än vanligt. Efter ytterligare någon dag var den tillbaka till den vanliga förutsägelsen.

Det är alltså inget som lärs på fem minuter, utan det tar åtminstone någon timme. Dessutom finns det åtta olika vägkategorier, som var och en ska läras upp. Så länge du inte åkt färja (med GPS igång, något många inte tänker på!) eller kört på Autobahn, har du inte fullständigt lärt din GPS vilka hastigheter du använder på alla vägtyperna.

Jag ska kanske tillägga att min källa är några programmerare på Garmin, som skrivit koden...

Anders
 
Då känns det som att vi rett ut detta ganska väl och att vi kan känna oss ganska trygga med hur Garmin beräknar ETA:er ;-)

Tyvärr kan jag inte testa detta som planerat, eftersom Powerknappen på min GPSMap60 Cx just lagt av och den nog tyvärr har ett par veckor hos Sportmanships reklamationshyllor framför sig...

--David
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips