Eskimåsväng med VKV-kajaker eller Artisan

Hej eski-svängare
Är det någon som har erfarenhet av att rolla VKV-kajaker med den relativt stora sittbrunnen eller att rolla med Artisan med stor sittbrunn?
Själv rollar jag med Point 65, med vill gärna ha en jämförelse inför ev byte.
Tips på annan "lättrollad" kajak??

Kurt A

Artisan millenium OK

Jag har inte försökt med den stora Artisanen eller med VKV, men Artisan millenium går bra att rolla med.

Staffan

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
VKV Måsen

Jag rollar med min måsen utan problem. Utan paddel är det dock lite bökigare men det går om det är lugnt. Jag har i och för sig några år kanotpolo och lite forspaddling per år för att hålla tekniken uppe.

Jag har träsitsen i min och den saknar höftstöd. Men jag har satt i skumplastelement i sittbrunnen istället. Sitsen passar mig och jag tycker inte att en havskajak ska vara optimerad för just rollning utan långfärdspaddling, alltså sitta bekvämt länge. För att underlätta rollning ytterligare skulle man kunna lägga i ytterligare element innanför knästöden som fanns på min.

Jag tänker inte hymla med att mindre sittbrunnar, och ju trängre man sitter, underlättar eskimåsvängen men jag föredrar den stora sittbrunnen av komfortskäl. Och det beror mer på dig än på modellen om det går eller inte att ta dig upp. Hur det är med Lisan vet jag inte för att jag har inte provat att välta med den (än). Måsen har (som du säkert vet) en något mindre öppen brunn än Lisan.

/Tommy

Artisan kan vara bättre

Har en Artisan 2000 med mycket stor sittbrunn. problemet är oftast att man måste tänka till en extra gång då man hänger upp och ned att man skall trycka till med knäna för att få stöd.

Har haft denna Artisan i 6 år men nästa kajak blir nog en som sitter lite tightare dock så är det skönt och slött att glida ned i den....

/magnus@ids.se

Provade en VKV Seagull Elite i helgen och rollen fungerade förvisso fint men det finns betydligt enklare kajaker att göra detta i. Knästöden på Eliten sluttar snett uppåt vilket gör att knäna slinter ganska lätt. Kompisen som är lite kortare än mig hade oerhörda problem med rollen. Normalt paddlar jag en Trapper Response som jag upplever som lätt att rolla i.

Inukshuk rollar fint

Boreal Designs Inukshuk (Finns hos Orust Kajak) rollar fint. Lagom stor sittbrunn. Kanske är den lite känslig för mycket last i fören. Den går djupt genom sjön då men å andra sidan så är det inte så dumt att gå genom vågen bara man vet om det.

Keep rollin

Olmar

Rolla med VKV-Lisa Nja

Jag kan rolla med min Lisa om jag sätter mig på sittbrunnsbotten med benen instuckna under pinnstyrningen under fördäck. Det går mycket lätt då i och med att man lägger ryggen över sitsen bakåt.

För 15 år sedan byggde jag en skjutbar lucka som jag drog på sittbrunnssargen framifrån och förankrade med en tamp runt sargen baktill för att förvandla sittbrunnen till en liten men det blev ingen succé. höfterna fixerades inte tillräckligt bra i sidled.

Å andra sidan är Lisan oerhört förlåtande och risken att man skall behöva rolla med henne är mycket liten. Att behärska eskil har man nytta av ändå när man med hög eller låg störrning kan häva en nästan kappsejsning.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips