Erfarenheter kring Mammut

Har fastnat för både byxor, jackor och övrigt från Mammut men har egentligen aldrig testat någonting från dom "in action". Vad har ni för erfarenheter kring Mammut?
 
Jag har några av Mammuts plagg samt deras rygga Heron Pro 70+

Har inget alls att klaga på, ryggsäcken är genomtänkt och håller mkt god kvalitet.
 
Kläder

passform och detaljer som benslut fickor osv tror jag man bäst provar i butik. Har erfarenhet av flitig användning av ett par softshelljackor Ultimate och fyra par Mammutbyxor på fjället vinter och sommar samt långfärdsskridsko paddling mm.

Senaste byxmodellen jag köpte i höstas heter Base Jump och den jämte den tidigare modellen Champ kan jag rekommendera med bra blixtlåsfickor förstärkningar och benslut med blixtlås.

Lite fladdriga kring underbenen så där har jag sytt in lite. Vill minska luftmotståndet vid långfärdsskridskoåkning.

Thure
 
Har ett par Mammut Champ pants som nog är de bästa jag ägt. Jag köpte dem 2001 har jag för mig, och de är fortfarande i bruk. Lite elastiska, snabbtorkande och bekväma.
Har även en Mammut Aconcagua jacket (stretchfleece) som jag gillar mycket. Äger också en Mammut pannlampa och en Barryvox Pulse (transciever).
Bra Schweiziskt kvalitetsmärke och vanligt där nere. Deras transciever är närmast industristandard för den bästa lavinsökaren på marknaden.

Lite kuriosa, men Mammut fyllde 150 år i år och i firandet satte man i samarbete med Hilleberg upp "världens största basläger" i Jungfrau-området i Schweiz med 150 röda Hillebergtält.

http://hilleberg.se/sv/news/rapport-från-mammut-anniversary-basecamp
 
Jag är lite sugen på Mammut Ultimate Hood och ett par Courmayeur Advance Pants för främst vandring. Det jag gillar med Ultimate Hood är att du har goda möjligheter att öppna upp under armarna, något som jag uppskattar då jag är väldigt varm och har lätt att svettas av mig.
 
Mammut

är lite av Schweiz Fjällräven och har många produkter med riktigt bra kvalitet.
De har köpt upp norska Ajungilak. Förrutom Mammut/Barryvox transcievers är jag och min fru Eva mycket nöjda med våra lättviktsmadrasser http://www.mammut.ch/en/productDetail/242000271_v_7562_183x55x75/Light-Pump-Mat.html

http://www.backpackinglight.com/cgi-bin/backpackinglight/mammut_light_pump.html
väger in på 615 gram och är ett bra alternativ till Neoair. http://www.backpackinglight.com/cgi...thermarest_neoair_prolite_deluxe_le_mats.html

Thure
 

Bilagor

  • mammut_light_pump-1.jpg
    mammut_light_pump-1.jpg
    20.7 KB · Visningar: 1,720
Uppdatering

En liten uppdatering; jag beställde jackan Ultimate Hoody (Mammut) från sidan Trekkinn.com och då jag är relativt lång, 178cm, och smal, ca 65 kg, så beställde jag den i Medium. Small brukar sitta bäst rund midjan men är alltid för kort för ärmarna. Trots medium var ärmarna alldeles för korta, large fanns inte på tavlan då den skulle blivit som en säck och vid lyft av armarna följde hela jackan med. Blev en retur och en vilja om att aldrig mer beställa en jacka från Mammut. Riktigt synd annars, det var den enda softshelljackan jag hittat på länge med huva som hade dragkedjor vid armhålorna.
 
Titta där!

Skumt, av någon anledning hittar jag inte jackan på norrönas hemsida? Annars så vore den ju guld! Jag gillar Norröna i allmänhet annars, är mycket för Arcteryx men deras softshells saknar dragkedja. Skulle du vilja påstå att den lika gärna skulle fungera i fjällen vid vandring som vid skidåkning (som dom använder den på ena bilden från din länk)? Jag har annars en Arcterys Alpha SL Jacket Paclite som regnklädsel med fullzip under arm som vind/regn-jacka men skulle önska en mer mjuk jacka att vandra i, vår som sommar och höst.
 
Hej!

Mammut har mycket bra grejer enligt min mening. Men vanskligt förstås att köpa kläder på nätet. Kollade deras storleksanvisning som var minst sagt dålig då den saknade mått för ärmlängd (se bilden).

Norröna är också bra, och de har dessutom en "concept store" i centrala Stockholm (Norrlandsgatan). För övrigt på samma gata som Haglöfs, The North Face och Hestras dito.

/Örjan
 

Bilagor

  • messen_korper.jpg
    messen_korper.jpg
    18.5 KB · Visningar: 1,415
Mammuts kläder e helt outstanding. Har själv nästan varje plagg från deras Eiger Extreme serie och kvalitén på dessa plagg kommer ingen i närheten av. Har även deras rygga Heron Pro 70+ och även den e super. Mycket fin kvalité och skön att bära tungt i.

Kan nästan lova att man inte blir besviken på deras produkter.
 
Mammutfynd

Har själv en del Mammut kläder och är mycket nöjd med dom. Kan tipsa om att många av kläderna verkar sys i Turkiet. Semestrade i Side i somras och förvånades av att vissa klädbutiker sålde Mammut. Handlade bland annat på mig flecetröjor av god kvallitet till hela familjen för cirka 100kr styck. Hittade även stora delar av deras softshell sortiment där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alsander Erfarenheter av Mammut Taiss Kläder 0
joanna Erfarenheter av "Black Diamond Tag LT"? Kläder 8
joanna Erfarenheter av Black Diamonds "Mission Leather Mid WP Approach"? Kläder 3
fson Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2? Kläder 6
MalinSa Har du vandrat i barfotaskor/kängor? -Erfarenheter efterfrågas Kläder 17
Eärendil Paramo, erfarenheter från vinterturer? Kläder 2
joanna Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter? Kläder 32
oloeve Fjällräven Gaiter trousers no.1, erfarenheter? Kläder 7
branfeldt Houdini Wooler Houdi, erfarenheter??? Kläder 14
Glännman Haglöfs Roc Icon mid - erfarenheter sökes Kläder 3
Niludde Erfarenheter av dessa regnbyxor? Kläder 5
erito Erfarenheter av Bergans Storen jacka? Kläder 0
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
FruNalleman Erfarenheter av Fjällräven? Kvalitet? Kläder 8
MarkusN Billiga fjällklader - tips och erfarenheter efterlyses! Kläder 12
Surjamten Erfarenheter Mammut Kläder 0
fangalid Haglöfs Crag jacket några erfarenheter? Kläder 2
Jamte Marmot Essence - erfarenheter? Kläder 1
hundhår Ecco Rugged Terrain, erfarenheter? Kläder 1
Offshore4ever Erfarenheter av lätta skaljackor Kläder 15
Schmack Bagheera Ridge, låg känga - erfarenheter ? Kläder 3
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
sandwichman Erfarenheter av Klättermusen Freke Kläder 7
Bluesbrother Erfarenheter av Lowa? Kläder 3
MartinBoa Erfarenheter från polska Roberts? Kläder 24
kaggen Erfarenheter av Haglöfs LIM Barrier? Kläder 15
niklas_axelsson Någon som har erfarenheter om Klättermusen Gere pants. Kläder 8
plingon Erfarenheter av Marmot W Chelsea Coat? Kläder 0
DrJ Mont-bell kläder, erfarenheter? Kläder 6
Info Cutan-Stretch (KM) - erfarenheter? Kläder 4
Info Erfarenheter av Mountain Hardwear - Mesa Convertible Pant? Kläder 0
elka Merino erfarenheter, Aclima och Stadium Kläder 7
toas Erfarenheter från Itab? Kläder 7
Razzle-Dazzle Erfarenheter av Mountain Hardwears Malticore? Kläder 1
JonathanW Erfarenheter av "riktigt" softshell? Kläder 20
ninni1 Erfarenheter av Meindl Island Lady? Kläder 2
joask202 Erfarenheter av kläder i bambu? Kläder 5
jkma Softshell erfarenheter (Lundhags) Kläder 25
joask202 Erfarenheter av ITAB dunparkas el. liknande? Kläder 7
Zebaztian Erfarenheter av militära kläder? Kläder 14
langby Gamma MX erfarenheter? Kläder 2
dgn Erfarenheter av Windstopper fleece. Kläder 5
föhl Softshell byxor - Erfarenheter och rekommendationer Kläder 0
sove Meindl Dovre Pro - har någon erfarenheter ? Kläder 3
highlandpark Erfarenheter av underställ? Kläder 5
op Erfarenheter av Tierra Conrad Kain-byxor ? Kläder 4
MacLarsson HellyTech erfarenheter. Kläder 0
marot729 Erfarenheter av Helly Hansens HellyTech? Kläder 4
erax erfarenheter Gore-tex sockor ? Kläder 5
bopa Erfarenheter av powerstretch Kläder 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...