Erfarenheter av Marmottält

Är nyfiken på vilka erfarenheter det finns på forumet om Marmots kupoltält. Hur ser användarvänlighet (lätta att resa?), hållbarhet osv ut?

Finns det möjligen andra kupoltält runt 3-4 tusen som är mer prisvärda?

Christer

Fortress

Jag har ett Marmot Fortress (påminner om Thor) http://www.everestnews.com/gear/marmotfortress.htm
Jag köpte det 2002 och har använt det ca tio veckor än så länge. Det är ett mycket fint tält med suverän ventilation och är väldigt stabilt. I hårda vindar står det stabilt och tyst som ett tält av den här sorten ska göra. Det är lätt att resa även om det krävs lite vana att göra det själv när det blåser mycket. Jag har egentligen inget negativt att säga om tältet förutom vikten även om det inte väger mer än andra tält i samma klass (MHW, TNF). Hur de andra Marmottälten är har jag dock dålig koll på men Fortress är jag nöjd med.
/David
[Ändrat av dave1 2005-09-21 kl 18:19]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Har använt ett Marmotält, kommer inte ihåg modellen men det var en minst sagt speciell design. Hyrde det i USA inför en fotvandring. Bra ventilation, inte särskilt svårt att slå upp men löjligt trångt för två personer...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips