Erfarenheter av Klättermusen Allgrön 2?

Funderar av olika anledningar på Allgrön 2.0 som arbetsjacka till ett gäng utelufsare, men har svårt att hitta omdömen om den. Någon som har några tankar om den att dela?

Hur pass tät upplevs den för fukt inifrån, ventilerar den så pass att den funkar under någorlunda fysisk aktivitet även vår/sommar/höst, så länge temperaturen inte drar iväg uppåt? Luftigare än, typ, en gammaldags trelagers GORE-TEX?

Upplevs som tyst och smidig?

Den här tråden nämner en del konstruktionsmissar (?), bland annat att vatten leds in från huvkanten (#20). Tråden handlar antagligen om gamla Allgrön, samma erfarenhet från den nya?

Andra reflektioner när jackan använts?

Jag har föregångaren – vad jag läst mig till är den identisk med 2.0 förutom att den senare har ett uppdaterat och enligt uppgift starkare tyg.

Mycket nöjd med min. Tyst och lätt och vattentät. Har använt den en hel del vid utförsåkning och det brukar kunna slita. Ser ny ut efter flera säsonger.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Har läst att den är felkonstruerad och man blir blöt på bröstet om det regnar, huvan är på och dragkedjan inte är maximalt uppdragen. Går nog hitta såna diskussioner här om du använder sökfunktionen.

Mycket nöjd med min. Tyst och lätt och vattentät. Har använt den en hel del vid utförsåkning och det brukar kunna slita. Ser ny ut efter flera säsonger.

Tack! Använder du den vår/(sommar)/höst också utan att den känns för tät och svettig?

Har läst att den är felkonstruerad och man blir blöt på bröstet om det regnar, huvan är på och dragkedjan inte är maximalt uppdragen.

Ja, det var det jag såg också, och är nyfiken på erfarenheter från folk som använder den nyare varianten i ruskväder.

Tack Oblix! Har samma frågor som Per men tror nog att jag ska våga mig på att köpa Allgrön 2.0. På deras hemsida står det att den är en fyrsäsongsjacka så får väl lita på det. Annars är det bara att returnera.

Uppväcker gammal tråd: finns det fler uppskattningar av Allgrön-jackan? Överväger att köpa den, men har läst blandade recensioner om vattentäthett och dålig huva...

Jag har en Allgrön 2, har haft den i 2,5 år mest till skidåkning och som generell skaljacka. Jag upplever att den andas bättre än de gore tex-jackor jag har haft innan, tyget är lite flossat på insidan så det känns mindre plastigt än ofodrad gore tex vilket är skönt om man bara har en kortärmad t-shirt under. Däremot är det en tät skaljacka, anstränger man sig så blir man svettig och då blir man blöt. Regnar det så luften är mättad med vattenånga andas inga jackor och då blir man ännu blötare. Jag har hittills inte blivit blöt utifrån av regn.

Jag gillar snittet på jackan, den har bra krage och luvan är den bästa jag haft på någon skaljacka, lätt att dra åt och följsam. Tyget på ryggen mot svanken har blivit noppigt av ryggsäcksbärande, påverkar inte funktionen och syns nog inte för andra men det stör mig lite. Jag tycker också att den är snygg (jag har den i gult). Det är ingen lättviktsjacka utan om man ska ha den som renodlad skaljacka vid vandring och prioriterar vikt så finns det nog bättre alternativ.

Fickorna är sydda i något slags tunt mesh-liknande tyg som känns lite ömtåligt. Mina är hela och fina men jag lägger t.ex. helst inte nycklarna eller andra vassa grejjer i de fickorna. Kanske är onödig försiktighet från min sida vad vet jag? Kan dock vara värt att ta med i bedömningen om man tänker sig jackan som vardagsjacka.

På det stora hela gillar jag jackan och skulle mycket väl kunna köpa den igen när den nuvarande ger upp. Dock inte till fullpris, där är den alldeles för dyr tycker jag.

/Lars

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips