Erfarenheter av att boka biljetter hos Connex?

Raskesven; sa:
johanv; sa:
....
Handelsbanken har ca 20% lägre kostnader än de övriga bankerna trotts att de har liknande struktur och tjänster trotts det har Handelsbanken både de nöjdaste kunderna och de nöjdaste anställda.

Tar inte ställning för Connex tycker bara det är fel att dömma ut dem innan de ens fått starta sin verksamhet. Alla tycks tro att bara de tar över så ska allt bli så dåligt ingen service ska finnas och priserna ska höjas desutom ska tågen aldrig gå i tid :)
Tycker inte heller att Tågkompaniet varit så överdrivet bra.

Om man går tillbaka till ursprungs frågan med bokningssystemet så vill jag minnas att även Tågkompaniet hade problem med det i början så ge Connex tid så löser det sig säkert.
Handelsbanken och exempelvis Nordea har helt olika strategier och strukturer.

Om du läser mitt inlägg ovan framgår att Connex beter sig taffligt innan de ens börjat köra tågen. De är inte utdömda för det, men medge att det är klantigt. Dessutom har Connex bedrivit verksamhet tillräckligt länge i Stockholm för att jag ska vidhålla min svarsrubrik att "Connex sucks". Får väl se om de sköter norrlandstrafiken bättre och om jag får anledning att revidera min uppfattning, som är baserad på hur Connex hittills agerat.

Tågkompaniet har anmält Connex till konkurrensverket. Vi får väl se om det går vidare till marknadsdomstolen:

http://www.seko.se/magasinet/2001/05/ny04.htm

Jobbar själv med värdepappershandel så jag sitter och läser analyser och bolagsrapporter hela dagarna, kan Bankerna utan och innan. Så visst kan jag hålla med om att det skilljer en del i strategi mellan Nordea och Handelsbanken. Den Bank som ligger närmast för en jämförelse med Handelsbanken är Föreningssparbanken och om man rensar de båda bankernas resultat ifrån kostnaderna för deras engagemang i utländska banker. Så borde Handelsbanken ha ca 20% lägre kostnader.

Känner alltför väl till problemen i Stockholm. Har väl även stora problem med trafiken i London. Det är dock stor skillnad på den typen av trafik och tåg längs norrlandskusten. På andra håll i Europa tror jag att de lyckats bra med vanlig tåg trafik.

Har själv varit med om en grej med tågkompaniet då jag hade bokat biljett och hade då inte möjlighet att vare sig få dem hemskickade eller hämta ut dem. Blev då informerad om att jag bara skulle uppge bokningsnumret till konduktören. När jag gjorde det visade det sig att jag ej fanns på hans list så han ringde och kollade det och då hade min biljett blivit avbokad eftersom jag ej hade hämtat ut den inom 3 dagar. Som tur var fanns det lediga platser. Ofta har även tågen varit försenad. Så jag har som sagt var ingen vidare positiv syn på Tågkompaniet. Tycker inte att de skött sig så där väldigt bra när jag åkt.

För min del hade de dock gärna fått fortsätta med trafiken. Men tror att Connex kan klara det lika bra och om de dessutom kan göra det billigare är det väl inte mer än rätt att de får sköta trafiken.

Tror att en underleverantör dumpat priset för tåg och underhåll i förhoppning att få fler uppdrag som dom då också kan tjäna pengar på. Detta leder även till att det blir lättare för Connex att visa att man lagt sitt anbud på marknadsmässiga vilkor.

Tror även Tågkompaniet hunnit med att lämna in en stämning:) Tror att det var Rikstrafiken som man stämmde
och det var på den beräknade vinsten för om man fått uppdraget att köra trafiken.
 
johanv; sa:
....Har själv varit med om en grej med tågkompaniet då jag hade bokat biljett och hade då inte möjlighet att vare sig få dem hemskickade eller hämta ut dem. Blev då informerad om att jag bara skulle uppge bokningsnumret till konduktören. När jag gjorde det visade det sig att jag ej fanns på hans list så han ringde och kollade det och då hade min biljett blivit avbokad eftersom jag ej hade hämtat ut den inom 3 dagar. Som tur var fanns det lediga platser. Ofta har även tågen varit försenad. Så jag har som sagt var ingen vidare positiv syn på Tågkompaniet. Tycker inte att de skött sig så där väldigt bra när jag åkt....
Veckan runt nyårsafton 2000/2001 hade vi varit på en vandring längs Nittälven, Västmanland. Slutmålet var Ställdalen, och vi hade köpt biljetter av SJ. När vi kom fram till perrongen i Ställdalen var allt helt översnöat och bommat. Lokalbefolkningen meddelade att där hade inga tåg stannat eller avgått senaste 10 åren. Efter totalstrul fick vi tag i en taxi, åkte till Kopparberg, som inte har nattöppen station, och väntade hela natten tills ett tåg avgick på morgonen.

SJ: s förklaring: Tågen skulle börja gå igen, från 15 januari, men de hade matat in att tågen skulle börja gå från nyårsafton och sålt biljetter för tågresor som inte fanns.

Tågkompaniet har jag aldrig haft problem med så jag skrev gärna på deras protestlistor på tågen. Men det kan ju vara en slump. Jag upplevde i alla fall att Tågkompaniet skötte norrlandstrafiken bättre än vad SJ hade gjort.
 
Eftersom jag flyttade till Skåne 1995 har jag sedan dess åkt sträckan Malmö-Boden omkring 4-6 gånger/år. Min erfarenhet är att det blev ett stort lyft när tågkompaniet tog över norrlandstrafiken. Bättre service, trevlig personal och ett större utbud i restaurangvagnen. Därför tycker jag det är synd nu när dom tvingas lämna över trafiken till Connex, men vad som är ännu mer synd är att vinsten ifrån trafiken hamnar i Frankrike och inte i Sverige och i Luleå.

/David
 
Ja SJ vill jag inte ens prata om eftersom de oftast ej gick i tid och de själv visste inte ens om tågen var försenade eller ej. Stod engång och väntade på tåget och när det var 45min sent ringde jag för att kolla med SJ hur sent det var. Fick då till svar att tåget hade gått i tid från den stationen, dock löste det sig eftersom tåget kom just då :)

Biljett bokningssystemet var ju en annan höjdare. Det var säkert bra om man förstod sig på det men det var det ingen som gjorde:) Ibland blev det billigare om man bokade någon station längre. Skulle åka från Östersund till Älsbyn och enligt systemet var det fullbokat hade dock varit med om det tidigare att jag fått dettta svar och det ändå funnits lediga platser och då i vagnarna som skulle till Göteborg. Fick tjejen på resebyrån att försöka med det mesta vilket löste sig när hon först bokat en resa till Göteborg låst de platser och ombokat biljetten till Bräcke och sedan bokat en enkel till Boden detta eftersom det var fullt till Älvsbyn :) Tänk att det kunde vara så enkelt :) Vet även de som vid resa till Boden fått biljetter där det stod att de skulle byta i Luleå. Så vid en jämförelse med SJ kommer nog både Tågkompaniet och Connex upplevas som rena drömen :)
 
Visst hade det varit både bra och trevligt om vinsten stannat i Luleå, där stödjer jag dig till fullo. Även en hel del annat som tidigare gynnade regionen såsom att man gjorde en hel del produkt och tjänste uppköp där istället för någon annanstans hade varit bra om det kunde få fortsätta. Men lär försvinna nu när Connex tar över, Eftersom de för att klara sitt bud måste köpa där det är billigast. En diskution angående det är dock snartast en politisk diskution.
 
Boka på nätet

Skulle boka biljetter till tjejen som skulle hem till Luleå i söndags.

Vi provade först att ringa Connex kundtjänst, men det visade sig att den var stängd efter 1600 på helger men blev vidareskickad till ett Luleånummer. På det nummret gick det inte alls att komma fram så då prövade vi nästa sak som telefonsvararen på kundtjänst föreslog. Internetbokning.

Här lyckades vi att genomföra 2 av 5 steg för att sedan få upp ett meddelande om att betalning ej kan ske. Därefter kom vi inge längre i våra försök med internetbokning.

Lägg där till att det ej finns något försäljningsställe för Connex i Gävle så tycker jag nog att deras service har försämrats mot Tågkomaniet.

MVH
Robin
 
Boka på telefon vs nätet

Jag rekommenderar internetbokningen.

Satt i torsdags och skulle kolla upp biljetterna via telefon (internetbokningen fungerade först inte).

1:a försöket: "Välkommen till Connex, this message will follow in English".... "Välkommen till Connex, this message will follow in English"... upprepades. *lade på*

2:a försöket: -Satt i kö och fick kontinuerligt meddelande om att "många ringer". Efter ca 30 minuter dök något välbekant upp: "Välkommen till Connex, this message will follow in English".... "Välkommen till Connex, this message will follow in English"... upprepades. *lade på*

3:e gången: - Satt i kö i 15 minuter när något välbekant dök upp igen. Gissa vad... "Välkommen till Connex..."

Då var det dags att avbryta telefonförsöken, Internetbokningen fungerade nu utmärkt. Fick biljetterna idag.

Summa sumarum: boka via internet!
 
Bra service på Connex

För ca 1 mån sedan beställde jag biljetter via Connex.
Jag fick vänta endast 5 min i telefon och sedan blev jag kopplad till en väldigt trevlig försäljare som bokade mina tåg- och bussbiljetter till fjällen. Hon hade lite svårt att komma in i systemet men lovade att ringa mig under eftermiddagen. Det dröjde bara 20 min så ringde hon och sade att allt var klart och skulle skicka biljetterna! Redan dagen efter fick jag hem dem med posten + ett inbetalningskort.
Det kallar jag för bra service! Och ännu bättre är det att man kan avboka biljetterna endast 75 min före avgång och få hela summan tillbaka! Det går minsann inte med SJ.
Så jag är en jättenöjd kund till Connex.
//Britt-Marie
 
Boka på nätet

Va bra att internetbokningen funkar! Då är det bara att ta med laptop, modem och telefon till fjällen om jag vill boka om min hemresa. Eller att knacka på i närmaste sportstuga och be att få låna bredbandet.
 
Då var bokningen klar

Då har man precis bokat biljetter med Connex för första gången. Eftersom man inte kan se hur platserna befinner sig i förhållande till vararandra (bokade en till mig och en till hundarna) på nätet så ringde jag Connex kundtjänst samtidigt. Satt i telefonkö i fem minuter, ganska acceptabelt enligt min mening. När jag kom fram så fick jag bra service, hon som tog mitt samtal kontrollerade så att jag inte fått "djur tillåtet" intill "röknig tillåtet" och jag fick upplysningen om att att mina två platser var belägna mitt emot varandra. Då är det bara att hoppas att själva resan kommer att hålla samma service nivå :)

/Jesper
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
randomnilla Erfarenheter av tält från Decathlon samt tunnel vs. självstagande? Fjällvandring 14
JuliaL1 Kinsarvik - Trolltunga, erfarenheter, tips? Fjällvandring 0
marianneg Erfarenheter av etapp: Nikkaluokta - Vistas Fjällvandring 8
tsebring Erfarenheter av björlings glaciär (östra leden till Kebnekaise sydtopp) Fjällvandring 10
Elin75 Erfarenheter av vandring i Bunnerfjällen? Fjällvandring 2
tsebring Erfarenheter av Hydrologgrottan? Fjällvandring 3
jotho Erfarenheter av björn efterlyses. Fjällvandring 12
Morannon Nordkalotten - Söker tips och erfarenheter Fjällvandring 14
resqual Erfarenheter - färdväg Fjällvandring 5
avslut120813 Erfarenheter från Vadvetjåkka Nationalpark? Fjällvandring 5
MarkusN Billiga fjällkläder - tips och erfarenheter efterlyses! Fjällvandring 9
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Elin-d Dovre fjell - tips och erfarenheter Fjällvandring 0
Medon Erfarenheter av Södra Storfjället från Atoklinten? Fjällvandring 7
Sofie_W Borgafjäll, erfarenheter? Fjällvandring 4
mherma Bydalen-Vålådalen. Erfarenheter sökes. Fjällvandring 5
virab Vandring med barn i Sylarna-trakten - erfarenheter? Fjällvandring 1
carl_ Darfallahku? Bilder eller erfarenheter? Fjällvandring 15
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
nils73 Erfarenheter med "vadarpåsar"? Fjällvandring 6
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av Sealskinz och lätta dojor i fjällen Fjällvandring 20
PerAnd Jojoleden 19-26 juli 2004 - erfarenheter Fjällvandring 0
plp Erfarenheter av Linnés väg(vallevagge)? Fjällvandring 3
bjornw Grönländska erfarenheter? Fjällvandring 4
74580 Erfarenheter av NEW GREENLAND HYDRATIC TROUSERS?? Fjällvandring 0
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 116
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
mks Sälja SJ-biljetter till Ritsem i 2:a hand? Fjällvandring 19
Rottweilexpress Biljetter Gävle-Abisko, hur göra? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.