Erfarenhet Mountain Equipment sovsäckar

Funderar på att köpa en ME dunsäck för vinterbruk, ex Glacier 1000. Tar tacksamt emot erfarenheter av kvalitet osv samt om nån har andra förslag på säckar runt -20. Finns det några bra Internetsidor som man kan handla på?

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Tja, det finns ju...

en mängd alternativ redan beskrivna i detta forum.

Tittar du i "företagsregistret" under "utrustning" på denna hemsida hittar du ett antal hemsidor där du kan köpa "online".

"recon" säljer ajungilak till bra priser. Närmast då Tyin Arctic, numer med dragkedja. -35 i komfort.

"North star trading" säljer VauDe, både dun (90/10, 700 fillpower) och syntetfyllning (polarguard 3D) till bra priser.

"Vera Rasmussen gymnastik" säljer Valandré dunsäcker. Superbra men dyrt.

På "http://www.fractal.a.se" kan du finna "featherd friends" produkter. Även dessa av absolut toppkvalité men dyrt.

"Ammarnäs vapen och sport" säljer Wiggys produkter vilket ju ansees som det bästa som finns i syntetväg.

På "vildmarksshopen" i Luleå finns "Carinthia" vilket jag själv använder och är mycket nöjd med. Billiga, okänsliga mot väta osv. De har både dun och syntet men syntetsäckarna är nog bättre än sina bröder i dun om man jämför med andra märken. I Luleå kan man säkert hänvisa dig till en närmare återförsäljare.
Detta märke mäter sig väl med ajungilak (hade en sån tidigare).

Det finns säkert många fler men detta är ett axplock.

/Urban

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Western Mountaineering

...finns att köpa via Globetrotter (www.globetrotter.de) till mycket resonabla priser.

M v H

Johan

bsandborgh@swipnet.se (Bengt Sandborgh)

Gäst
Mina är mycket goda

Mina erfarenheter av ME produkter är mycket goda. Äger 2 st sovsäckar och en dunjacka. Den ena sovsäcken är köpt 1976 (350:-!) och still going strong. Väldigt mycket använd under otaliga fjällfärder och andra friluftsaktiviteter. Använde den också under värnpliktstiden på I22 i Kiruna. Den andra är en modell Everest. Deras värsting från 1980. Den använder man ju inte ofta så den lär räcka mitt (och sonens) liv ut.
Nu kan man ju argumentera att detta inte säger ett dugg om kvaliteten på dagens produkter. Men jag kommer aldrig köpa dungrejer av något annat fabrikat!

mvh

Bengt

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips