Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen?

Detta är sant, isolera underifrån är helt klart mest viktigt.

En sak som dock förbryllar lite i resonemanget är det där understället... Om ett tunnt lakan på några ynka gram inte hjälper, hur kan motsvarande mängd tyg i form av ett underställ hjälpa?
Inte en dryg fråga, utan jag undrar faktiskt.

//P

Instämmer i inlägget ovan. Men understället ligger också direkt mot kroppen och skyddar kroppen från att komma i kontakt med ytor som är kallare. Det blir liksom ett extra varmt lager precis vid huden. Har du provat nån gång?
 
+ 8 grader kanske stämmer om man utgår från en väldigt tunn sovsäck, men pratar vi "normala" sovsäckar för tresäsongsbruk så ska man nog ta det med en nypa salt.

Men man ska dock komma ihåg att ett sovsäckslakan kan hjälpa till med att täta sovsäcken. Precis som en vintersäck har en flärp som ska stoppa luften i säcken från att smita ut vid huvudet så kan ett lakan göra samma sak.

Men vikteffektivt är det ju inte. Jag har en STS reactor extreme (eller nåt sånt). Tjock och härlig fleece, men väger nog uppemot 400 g och tar åtminstone hälften så mycket plats som min cumulus line line 400 =)

Har man dessutom ett ganska trångt sovsäckslakan (trängre än säcken) så hindras man från att fläka ut sig till den grad att man komprimerar isoleringen i säcken =)
 
Hej,
Jag anvander en liner, cocoon coolmax mummy. Det sags att den hojer temperaturen med 4-5C. Det ar inte min erfarenhet. Nagon grad mojligtvis. Jag anvander den precis som manga andra endast for att undvika att smutsa (svett) ner sovsacken.
 
Instämmer i inlägget ovan. Men understället ligger också direkt mot kroppen och skyddar kroppen från att komma i kontakt med ytor som är kallare. Det blir liksom ett extra varmt lager precis vid huden. Har du provat nån gång?
Jo, så klart har jag sovit i underställ om det varit kallt. Undviker det helst av bekvämlighetsskäl och använder en tunn liner för att spara sovsäcken. Är inte så frusen av mig.
/P
 
Luften mellan sovsäcklakanet och sovsäcken hjälper säkert lite, 1-3 grader kan jag tänka mig, men 8-10 grader aldrig!
Som jag ser det behöver du en -9-10 graders sovsäck med helt blixtlås så att de få varma sommarnätter vi har du kan bruka den som täcke, som om du gillar att vara ute året om en vintersäck med komforttemperaturen som stämmer med gryningstemperaturen där du avser vistas. I En snöka blir det 0--1 a 2 grader, tält vad det blir ute. Eldtält du bestämmer själv.

go tur
 
Så himla bra svar som alltid i detta forum, tusen tack till alla! Tack vare er hjälp så har jag beslutat mig för att strunta i sovsäckslakanet och istället satsa på en ny varmare sovsäck. Kommer alldeles säkert ge mycket mer pang för pengarna! (y)😊
 
Detta är sant, isolera underifrån är helt klart mest viktigt.

En sak som dock förbryllar lite i resonemanget är det där understället... Om ett tunnt lakan på några ynka gram inte hjälper, hur kan motsvarande mängd tyg i form av ett underställ hjälpa?
Inte en dryg fråga, utan jag undrar faktiskt.

//P
För att merinoull värmer avsevärt mycket mer än bomull eller polyester.
 
Provat sovsäckslakan ger några grader men vrider sig och vitsen med blixtlås på sovsäck försvinner.
Köp ett sovsäcksöverdrag som klarar stora sovsäckar,bra ullunderställ och varmare sovsäck när du köper ny.
Jag har en Marmot hydrogen på sommaren ca -5gr men för frusen klarar +5-0 gr med ullunderställ tidigare anv vintersäck och T-shirt och kortbyxor på ´sommaren´på ca 1200möh.
Tid såldes sommarsäckar ofta med överdrag från Caravan.
Tester är ju bara för ´ genomsnittspersoner´är man mager fryser du oftast mer, men beror även på ämnesomsättningen samt att du fryser mer när du blir äldre då ämnesoms. sjunker.
 
Provat sovsäckslakan ger några grader men vrider sig och vitsen med blixtlås på sovsäck försvinner.

Håller inte riktigt med. Utan lakan tycker jag att det lokalt kan bli väl kallt med öppet blixtlås. Lakan kan ge lagom dämpning av kylan, och i varmt väder (t.ex. soliga mornar) med vidöppet blixtlås i princip få utgöra säcken. Lakan ger alltså större reglermöjligheter, enligt min erfarenhet.
 
Detta är sant, isolera underifrån är helt klart mest viktigt.

En sak som dock förbryllar lite i resonemanget är det där understället... Om ett tunnt lakan på några ynka gram inte hjälper, hur kan motsvarande mängd tyg i form av ett underställ hjälpa?
Inte en dryg fråga, utan jag undrar faktiskt.

//P
I sovsäcken är det ju i princip helt vindstilla Luften runt din hud som står stilla iunderstället i sovsäcken isolerar dig som om du hade haft ett späcklager- därför fungerar underställs isoleringen-
 
Blixtlås på säck ska ju vara uppdraget sovsäckslakan ofta utan blixtlås ,mod i nylon för att hindra fuktvandring från kropp till sovsäck på vintern kan vara undantaget på längre turer med mkt fuktigt väder utan sol som torkar ut.
 
Så här tänker jag: sovsäckslakans primära uppgift är att samla svett och annan smuts fårn din kropp då det är mycket enklare att tvätta än hela sovsäcken och dessutom tar inte lakanspåsen stryk av tvätt på samma sätt som en sovsäck och mycket billigare och enklare att byta. Tillförd värme: synnerligen marginellt om en något, möjligen om den är gjord i fleece eller motsvarande.
Så här är jag lärd och enligt egen erfarnhet så stämmer det väl på mig: Mycket under sig (bra liggunderlag), mycket över sig (bra sovsäck) men lite på sig tajt mot kroppen. Blir du minsta svett sitter fukten kvar i kläderna innan den dunstat och du kyls.
För att inte hella fukta ner sovsäcken ska mun och näsa vara vid hålet i sovsäcken och inte nere i säcken - då hamnar fukten från utandningsluften i säcken som blir fuktig och sedan kall.
Jag brukar sova i kortkalsonger (av hygienskäl) och eventuellt mössa på huvudet om jag vill ha hela huvudet utanför sovsäcksöppningen. Mycket sällan tröja eller långkalsonger och nästan aldrig strumpor. Blir det kallt förstärker jag utanpå sovsäcken, lägg jackan ovanpå sovsäcken om du tältar.
Sover du under bar himmel blir du nog fuktig av dagg oavsett.
Sover du vid eld så rekommenderar jag överdrag utanpå sovsäcken i något som inte är eldfängt och då kan du inte heller lägga brandkänsliga jackan över dig.
Hur man tarpsover bäst vet jag inte då jag ännu inte provat.
Är man uppe och springer på natten (ex litet toabesök) så brukar jag klara mig med att bara ta på skor och snabbt upp och ner.i säcken igen. Men annars bara jackan på.

Tänk på att inte krypa ner och lägga sig kall, spring en kort värmelslinga, gör några armhävningar och om du inte är blöt och smutsig, lägg dig med kläderna på ovanpå sovsäcken en kort stund så är det lite varm att krypa ner i.

Sov gott därute!

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
PeterF Erfarenhet av FR keb dome Bo och sova 2
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
Utelivet Nordisk Oppland 2 lw Erfarenhet? Bo och sova 4
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
JohnMacQueen Någon som har erfarenhet av bergans Trillemarka? Bo och sova 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
meto Erfarenhet av Helsport Ringstind Pro 2 ? Bo och sova 6
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
andy69 Erfarenhet från Fjällrävens tält? Bo och sova 15
johanzell Erfarenhet av Robens Raptor Bo och sova 0
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
0721 Någon som har erfarenhet av Helsport Ringstind och/eller Ringstind superfight? Bo och sova 14
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
dennis.at.b Erfarenhet av Urberg Öland? Bo och sova 13
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
flierman Vaude tält - erfarenhet Bo och sova 12
Mpperra Arctic Alpine design. Air 380, 3,8cm erfarenhet någon? Bo och sova 0
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
bengtfalke Erfarenhet av Pacific Outdoor Ether Thermo 6 Bo och sova 7
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
freddsam Erfarenhet av Sleepingbags.cumulus.com Bo och sova 0
WesternWin Erfarenhet av Coleman JAPURA? Bo och sova 6
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
la dolce vita Erfarenhet av Terra Nova? Bo och sova 16
salgo60 Erfarenhet Tarp Bo och sova 0
peb78 Någon erfarenhet av Marmot Widi 3P? Bo och sova 4
SLupusE Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo? Bo och sova 5
SLupusE Har någon erfarenhet av Hilleberg Kaitum? Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
yakman Någon som har erfarenhet av Exped? Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
Martin Fjäderlätt Erfarenhet av Joutsen-sovsäckar? Bo och sova 2
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
mattias_altin Erfarenhet av tältet CRUX X2? Bo och sova 14
ehn Någon som har erfarenhet av Northstars syntetsäckar? Bo och sova 2
ulf65 Erfarenhet av Tatonka? Bo och sova 0
Hans Linde Tarra ; Vem har erfarenhet av det? Bo och sova 1
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Någon som har erfarenhet av mountain hardwear 2nd dimension standard? Bo och sova 3
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.