Erfarenhet av sovsäckslakan som höjer komforttemperaturen?

Detta är sant, isolera underifrån är helt klart mest viktigt.

En sak som dock förbryllar lite i resonemanget är det där understället... Om ett tunnt lakan på några ynka gram inte hjälper, hur kan motsvarande mängd tyg i form av ett underställ hjälpa?
Inte en dryg fråga, utan jag undrar faktiskt.

//P

Instämmer i inlägget ovan. Men understället ligger också direkt mot kroppen och skyddar kroppen från att komma i kontakt med ytor som är kallare. Det blir liksom ett extra varmt lager precis vid huden. Har du provat nån gång?

+ 8 grader kanske stämmer om man utgår från en väldigt tunn sovsäck, men pratar vi "normala" sovsäckar för tresäsongsbruk så ska man nog ta det med en nypa salt.

Men man ska dock komma ihåg att ett sovsäckslakan kan hjälpa till med att täta sovsäcken. Precis som en vintersäck har en flärp som ska stoppa luften i säcken från att smita ut vid huvudet så kan ett lakan göra samma sak.

Men vikteffektivt är det ju inte. Jag har en STS reactor extreme (eller nåt sånt). Tjock och härlig fleece, men väger nog uppemot 400 g och tar åtminstone hälften så mycket plats som min cumulus line line 400 =)

Har man dessutom ett ganska trångt sovsäckslakan (trängre än säcken) så hindras man från att fläka ut sig till den grad att man komprimerar isoleringen i säcken =)

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.