Erfarenhet av Marmot Hydrogen och Arroyo?

Jag har bestämt mig för att köpa antingen Marmot Hydrogen eller Marmot Arroyo.

Ska använda den jag väljer till en allroundsovsäck för temperaturer 0 och uppåt.

Du som har använt dessa vad säger du om följade:

Är den korta dragkedjan på Hydrogen ett problem på sommaren när det är varmt?

Gör silikonbeläggningen på Arroyo att den ”andas” sämre och gör säcken blöt inifrån när man är varm?

Är Hydrogens yttermaterial ömtåligt?

Hur klarar Hydrogen kondens från tältet när man stöter i tältduken?

Jag har använt sökfunktionen och läst recensionerna som finns, men inte hittat svar på dessa specifika frågor.

Tacksam för hjälp!

/Matias

Jag kan svara på några av frågorna då jag har en Atom och en Helium som är av samma modell och tyg som Hydrogen.

Dragkedjan kan vara problem om man är lite ovig/stel. Det är lite krångligt att hasa sig ut ur säcken, men är man någorlunda rörlig är detta inga problem alternativt att det tar några sekunder extra bara.

Materialet känns oerhört tunnt och det känns som om det skulle kunna gå sönder när som helst. De extremt få exempel på att det hänt gör dock att jag känner mig lugn.

// Jocke

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har en Helium och kan svara lite

SLupusE; sa:

Ja lite, en sovsäck med lång dragkedja är mycket enklare att vädra på natten eller att ha som täcke.

Som redan sagts så känns väven välldigt tunn men inte så att jag på nått sätt är orolig för att det skall gå sönder när jag använder den, vrider o vänder mig, drar i den osv.

Jag upplever det som om väven andas bra och släpper igenom fukten snabbt, det gäller iof åt båda hållen.

Är det en tur med klart väder är det inget att oroa sig för, säcken torkar snabbt. Regn flera dagar i sträck är inte kul oavsett vilken dunsäck man har.

Tack för era snabba och precisa svar! Nu väntar jag bara på att höra från en användare av Arroyo hur det är med den säckens förmåga att släppa ut fukt...

Hydrogen

Har använt min nya Hydrogen under 6 nätter..

SLupusE; sa:

*Nej, jag är 189cm och hade inga som helst problem att krypa in i den. Använde den en natt som täcke och det var inget problem! Men visst, hel dragkedja är ju bästa om man ska ha den som täcke!

*Nej, Känns supertunt men det är inga som helst problem med normalt användande!

*Råkade jag aldrig ut för då jag använder ett HB Kaitum. Ett tips, stäng skaljackan och stoppa in fotänden av socksäcken i den så skyddar jackan säcken mot all kondens som kan komma, samt att det blir ännu varmare!

Fördelen med en svart säck är oxå att den lättare/snabbare absorberar solenst strålar, och således torkar snabbare om den blir våt/fuktig!

Lycka till i ditt val!

//A

Arroyo blev det

Det blev en Arroyo. Beställde faktiskt både en Hydrogen och en Arroyo, tänkte att jag skulle klämma och känna på båda och bestämma mig i godan ro hemma och sen skicka tillbaka en. Men så blev det inte, Hydrogenen var slut och skulle komma i september och så länge kunnde jag ju inte vänta.

Har använt Arroyo i helgen på en testtur med två övernattningar på Österlensleden. Men som ni förstår så var det lite väl varmt för säcken, så det blev inget bra test. Uppskattade dock den långa dragkjedjan till följd av värmen. Det var nice att kunna öppna säcken nerifrån och lufta fötterna.

Annars är intrycket ok. Packbar och lätt. Tyckte att den kändes lite klibbig de korta stunder jag låg med den som det är tänkt, men som sagt det var ju fel temp. Hade ju förvisso tänkt använda säcken som en allroundsäck i vitt skilda temperaturer, och som täcke var den ju fin :) Tror att den gör sig som bäst när temperaturen kryper ner så att jag kan ligga med ett gosigt underställ och med huvan ihopdragen.

I övrigt hade det inte gjort något om den vore lite mindre vid över bröstet. Får återkomma när jag använt den, kanske en recension så småningom.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips