Erfarenhet av Härjångsfjällen

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att vandra i Härjångsfjällen?

Jag ska upp till Vålådalen om några veckor och funderar på att göra en avstickare dit; vika av från leden i Härjångsdalen och gå in i massivet; eventuellt ta en topp.

Tacksam för svar!

Härjång.jpg
 
Kan rekommenderas, båda sidor om Härjånsdalen erbjuder enkel vandring med fina utsikter och riktigt bra tältplatser i det närmaste överallt.
Att sommarleden går nere i dalen är faktiskt ganska synd egentligen...
/Peter
 
Hej!

Har du möjlighet så ta en rundtur runt Stora Hårjängsstöten. Leden från Ljungans rastskydd in i Holkendurrie är både cool och vacker, då man går uppe på en grusås som bildades av inlandsisen. En bestigning av Stora Härjångsstöten samt kamvandring över topparna åt öster är nog väldigt givande. Tyvärr var det låga moln när jag hade tänkt gå upp så jag fick planera om.

mvh F
 
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av att vandra i Härjångsfjällen?

Jag ska upp till Vålådalen om några veckor och funderar på att göra en avstickare dit; vika av från leden i Härjångsdalen och gå in i massivet; eventuellt ta en topp.

Tacksam för svar!

Visa bilaga 36629
Javisst. Jag var uppe på stora Härjångsstöten i september förra året.
Jag ska visa hur vi gick, och lägga in lite bilder.
Det är en mycket enkel topp att ta sig upp på, med fin utsikt. Det är den åttonde högsta toppen i Jämtland, lite underskattad såsom jag ser det.
Så...bilder mm kommer.
/Thomas
 
Detta är del 1, av två inlägg. Karta med rutten hur vi gick ser man i del 2.
När vi gick upp på Stora Härjångsstöten i september förra året hade vi tur med vädret. Vi tältade i närheten av Vålåstugorna och fortsatte dagen därpå mot Stora Härjångssstöten, som var ett av våra mål att bestiga.
Vi gick upp på fjället efter att ha vadat Härjångsån, som inte hade någon bro. Bron var på torra land...och så var det med det. Det var enkelt att vada i alla fall.
Bilden nedan visar hur det såg ut när vi var på väg uppåt. Man ser Stora Härjångsstöten med snön på sig, och till vänster är toppen 1533. Det längst till höger är Tvärhammaren.
Visa bilaga P1012303.JPG

Det tog ett par timmar att gå upp till det markerade krysset där vi slog upp tälten. Nu var det mulet på toppen.
Visa bilaga P1012340.JPGDå det fortfarande var tid kvar på dagen så gick vi upp en bit på höjden 1533,för att rekognosera lite inför morgondagens toppbestigning. Det var lätt att gå upp, men lite stenigt.
Bilden är tagen rakt norrut, en bit upp på höjden 1533.
Visa bilaga P1012345.JPGVi gick ned igen och bestämde oss för att gå upp direkt efter frukost. Lunchen skulle vi äta när vi var nere igen. Sagt och gjort. Vi gick och lade oss, förväntansfulla inför morgondagen.

Morgonen var fin.
Visa bilaga P1012351.JPG
Vi åt frukost, packade vara små ryggsäckar med det vi behövde för en topptur, och började gå uppåt.
Visa bilaga P1012361.JPG
Visa bilaga P1012364.JPG

Det var en magisk syn när vi tittade norrut, en bit upp på höjden 1533. Vi såg bland annat Smällhögarna och Lilla Stendalsfjället. Vi fortsatte uppåt.
Visa bilaga P1012367.JPG

Nästan uppe på 1533 såg vi äntligen åt Helagshållet. Det var fantastiskt vackert. Sveriges sydligaste glaciär, vid Helagsfjället.
Visa bilaga P1012375.JPG

Vi fortsatte och så var vi uppe på 1533, och såg uppåt mot Stora Härjångsstöten. Nu var det nära.
Visa bilaga P1012378.JPG

Vi traskade på. Det var bra väder. Vi visste att det skulle bli riktigt dåligt väder till eftermiddagen/kvällen, så vi ville inte stanna till i onödan innan vi var uppe. Det var lätt att gå och plötsligt var vi uppe på toppen.
Vi hade nått vårt mål. Vi stod på Stora Härjångsstöten.
Visa bilaga IMG_20200907_110032.jpg
Fler bilder kommer i nästa inlägg, del 2.
 
Del 2.
Uppe på toppen var det blåsigt.
Helags.
Visa bilaga P1012410.JPG

Sylarna.
Visa bilaga P1012411.JPG

Gåsen.
Visa bilaga P1012440.JPG

Bunnerfjällen längst bort och Smällhögarna till höger.
Visa bilaga P1012445.JPG

Vi fikade lite och det blåste rejält, så det går ganska snabbt att bli nedkyld. Mössa, vantar, vindskyddande kläder behövs verkligen.
Visa bilaga IMG_20200907_112649.jpg

Vi började gå nedåt när vi var nöjda. Det var enklast att gå ned på norra sidan. Det gick rätt fort att gå ned.
IMG_20200907_125334.jpg


Vi tog en hel del bilder på väg ned också...var ju bra väder.

När vi kom ned till tälten igen så åt vi en sen lunch, packade ihoop tälten och började gå ned mot leden som går mellan Gåsenstugorna och Vålåstugorna.Det blåste mycket mer nu, och skulle bli busväder på kvällen/natten.

Vi sov därför i vindskyddet innan Gåsenstugorna, och var beredda på att slå upp tälten utanför om det skulle komma folk i nöd. Nu kom ingen.

stora toppen.png

Ja, så var vår topptur. enkel och fin.
stora toppen.png
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.