Er äldsta friluftsgrej?

Halsduk hotell Lapplandia i Riksgränsen

Min äldsta ”friluftssak” som jag använder är nog 2 saker, även om de hör ihop. Pappas kvadratiska ”halsduk” från Skid- och Friluftsfrämjandets hotell Lapplandia i Riksgränsen + en sölja (tror jag det heter) som förmodligen är gjord av en av en bit renhorn med lite gravyr. Man (jag) viker halsduken som en triangel och trär sedan på söljan. Det påminner om scouthalsduk.

Då jag hittade halsduken hemma hos mamma och pappa så använde jag halsduken flitigt ett tag. Men sedan började halsduken bli sliten i kanterna, så nu använder jag den bara vid ”högtidliga tillfällen” i stället för slips.

Pappa köpte den nog den då hotell Lapplandia åter blev civilt efter beredskapsåren (2:a världskriget, då Norge var ockuperat av Nazityskland och hotellet i Riksgränsen då fungerade som förläggning åt militären) för han har också ett ”Riksgränsens 7-Toppmärket för bestigningar med färdledare”
http://www.stromma.se/sv/Riksgransen/Kontakt/Historia2/
och enligt länken ovan så instiftades 7-Toppmärket 1945.

7-Toppmärket har jag nu uppsatt har på väggen i min bostad.

Bland pappas gamla saker har jag också kvar boken ”Skidinstruktion för Armén 1938, 1934 års upplaga omtryck oförändrad”. Hur man gör en Telemarkssväng finns beskrivet, så Telemarkssvängen är inget nytt påfund.

Per
 
Hmm, blir nog gamla armeprylar det mesta...

Vadmalsbrallorna används sällan men då värdet är det rätta är de mysiga.

Skidorna mina är vita blixten...går inte att säga hur gamla de är men nog torde de väl vara 40-50 bast iaf.

Har ett trangia liggande (hmm, det är nog inte mitt utan farsans när jag tänker efter) som nog är 70-talare det med.

Lundhagspjuckerna som jag köpte begade för att ha som skidpjäxor är nog sent 70 eller tidigt 80...

Har ett helt gäng gamla armestrumpor av äldre modell (innan 1950 iaf) som fortfarande gör sitt jobb som fyllning i näbbskorna, ull är ull liksom.
 
Jag använder fortfarande då och då en Fjällräven Expedition ryggsäck från tidigt 70-tal, som min far köpte av okänd anledning.
Dock är den numera utrustad med höftbälte och bärselen Mantor. Bärremmarna var inte av bästa kvalitet och den saknade bälte från början.
Den ryggsäcken lade jag beslag på redan när den var nästan ny. Min gamle far föredrog en gammal Haglöfs säck av smärting med stålram.

I övrigt har jag kvar en Atom vass 7g. från 1972. Mitt äldsta egeninköpta fiskedrag. Det har numera sin plats i samlingen, inte i fiskeväskan.
 
Optimus no.8

Äger ett välfungerande men skamfilat Optimus no.8 som får vara med på lite mindre utflykter då och då. Har inte stenkoll på ålder men det måste ju vara innan 8R kom (vilket jag inte heller har koll på). Jag gissar på 40 eller 50 talet. Är det nån som har bättre koll så får ni gärna upplysa mig.
 
Känner mig som en riktig junior. Min äldsta pryl är min älskade Karrimor-ryggsäck från -96. Den funkar riktigt bra, har iaf inte hittat någon bättre än. (Varför tillverkas inte ryggsäckar med utanpåliggande sidofickor nu längre? Det måste ju finnas fler än jag som ogillar de där bälgfickorna! Alla kan väl inte behöva klättra eller åka skidor med sin ryggsäck?)
 
Gammalt...

Karrimor cykelväskor från 1978. Används på landet när jag handlar mat :).

...Jägarkök från början av 80-talet...Köket används fortfarande regelbundet, gamla prylar funkar fortfarande tycks det...

Ett HH Nyfil regnställ från 1978 som jag sålde till en polare i början på 80-talet när GTX dök upp...

Han använder fortfarande HH-stället som är helt och fint! Mitt 80-tals GTX-ställ dog dock ganska snabbt ;)...

//J
 
Konstaterade i somras när jag passerade rastskyddet vid Sockertoppen i Skäckerfjällen att det var 30 år, minus några månader, som jag senast var där under en dyngsur oktobertur med blötsnö. Efter den persen lade jag bondeförbundarna på hyllan och använde konsekvent gummistövlar i några decennier. Av de prylar jag hade med mig i somras var det endast en sak som fanns med i rastskyddet 1978; kastrullen till jägarköket. Då var det hela jägarköket, i somras bara kitteln som jag använder till gasköket.

Jörgen
 
Har ett optimus 111c som är lite, lite ;) för tungt för att följa med, men det är väl iaf 20år? tror jag. Välanvänt hur som helst...
Äldst som används vid varje tur är Nammatjet som iaf är mer än 12 år...
/Fredrik
 
Äldst är nog samkniven som gått i tre generationer och inte var ny när morfar fick den.
En morakniv har hängt med i tre generationer ... dvs troligen 30- eller 40-tal.
En kåsa i björkvril har också lika många generationer bakom sig ... väl inpregnerad med kaffe och med underbar patina.

Av egenköpta prylar är nog en Struer mahognykajak från 1952 - 53 den äldsta "prylen". Numera under renovering.
 
I stugan finns ett par rariteter. Åkte nyligen bl a på valla från en sportaffär i Ösd, inköpt på 70-talet. Lite hård kanske. Skidorna var å andra sidan från 50- eller 60-talet, och stavarna lagade med ståltråd. Kaffepannan vill jag inte ens spekulera i hur gammal den är, men kaffet blir bra nästan av sig själv. Har även fiskat en del med farsans första egna fiskespö, en raritet i glasfiber från 50-talet som han slutade använda när det tappade spänsten(!).

Farsans (tidigare farfars) hagelbrakare är daterad 1917. Sköt nyårssalut för nåt år sedan, då funkade den bra. Går enligt uppgift lika bra på lagligt som på fridlyst vilt...

Använder ofta en strippad Berghaus Vulcan från 80-talet (kanske tidigt 90-tal).

Annars är det ju svårt när man själv inte är så fossil, så de enda riktigt gamla grejorna man har är ärvda.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.