Ensamvandring i Grövelsjön

Hej,
Jag och min fru vandrade några dagar runt Grövelsjön i mitten på juni som en lätt start på ett nytt intresse. Helt underbart.

Nu har jag sådan tur att jag är ledig, mellan två jobb, resten av detta år. Jag funderar därför på att återvända dit någon gång i September för några dagars ensamvandring då min fru inte kommer att ha tid. Min tanke är att vandra upp någon timme på berget och slå läger i kanske två nätter och ägna mittendagen åt att bestiga någon av topparna.

Hur som helst är jag medveten om att det finns en viss risk med detta om man t ex. bryter ett ben eller så. Jag skulle vilja be om lite råd huruvida detta är lämpligt och hur man på säkraste sätt genomför en vandring som denna.
 
Kör på!

Du behöver inte känna någon tvekan om lämpligheten i att göra detta på egen hand. Området är
mestadels tämligen "snällt" och du behöver inte göra några riskabla vad eller utsätta dig för annat som kan medföra förhöjd risk. Det låter dessutom som om du kommer att vara ganska nära fjällstationen och lederna.

Naturligtvis ska du låta det sunda förnuftet råda; känner du osäkerhet inför vald väg - planera om, välj annan väg. Se till att ha goda marginaler och ta det lugnt. Forcera eller stressa inte.

Som en klok trygghetsåtgärd kan du alltid lämna ett meddelande på fjällstationen där du talar om i vilket område du kommer att röra dig samt när du beräknar att vara tillbaka.

Hoppas du får en härlig hösttur på fjället!
 
Finns t o m mobiltäckning

om du rör dig kring själva Grövelsjön. Sämre på andra sidan krönet på Långfjället.

Bra område för ensamvandring. Kanske bör du undvika den värsta storblockiga terrängen från Storån mot Töfsingdalen och Rogen om du går ensam och det är blött. Finns risk för att halka och skada sig där.

Thure
 
Fint område för ensamvandring, jag gick där själv i mitten av september för ett par år sedan och det var inga bekymmer. Jag valde en rutt från Grövelsjön upp via den sk Linnéstigen mot Forborgen. Vek av norrut till Rønsjøen för att gå på vattendelaren mellan Femunden och Grövelsjön. Sedan via Sylen till Hävlingsstugorna, därifrån söderut längs dalen och sen upp på Storvätteshågna. Sist tillbaka till Grövelsjön.

Mycket fint och lättgånget, inga bekymmer alls vad gäller vägvalet. Däremot fastnade jag en natt i ett riktigt blåsväder som var lite spännande i den vintunnel jag råkat slå upp tältet i... Men det gick bra det med, även om det inte blev mycket sömn den natten. Björnspår på stigen vid Särskön var kul att se. :)
 
No problems!

De går fint. Gick själv ensam i somras i Sylarna utanför lederna och det var inga problem, förutom att telefonen inte funka alls. Så ha bara med en fungerande telefon, kanske en laddningsstation om det inte finns ström i stugorna. O lämna en grovplanering med hela turen, dagsmål, etapper och tältplatser hemma hos frugan och en annan utomstående ä. Typ dina föräldrar, syskon etc... O skicka ett sms om när du e framme, elr om du har stannat kvar, lagt om rutten (i nödfall) så är det inte mycket som kan gå så snett att du inte får hjälp. :) Trevlig tur! (Kanske också ska göra en liknande vandring nästa sommar i samma område. Berätta gärna när du kommer hem hur det var.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
jonw Grövelsjön/Femundsmarka i början av oktober? Fjällvandring 10
Swift Höstvandring Sälen - Grövelsjön Fjällvandring 5
mThureson Oledat runt Rogen & Grövelsjön Fjällvandring 13
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
anders84 Grövelsjön Alternativ väg till Storrödtjärnsstugan från Töfsingsdalen Fjällvandring 6
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
Vattenvargen Båt på Grövelsjön? Fjällvandring 4
Roper72 Transport Tänndalen-Grövelsjön Fjällvandring 4
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
omaisgrande Grövelsjön 3 nätter Fjällvandring 6
peterfuchs Avstickare Norge från Grövelsjön Fjällvandring 6
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
Putte80 Hammock i Grövelsjön Fjällvandring 3
gurney Grövelsjön i pingst Fjällvandring 5
StenenT Storlien till Grövelsjön Fjällvandring 4
Walters Grövelsjön - vandring Fjällvandring 10
tomhylsan Rundvandring Grövelsjön? Fjällvandring 0
freddoc Grövelsjön Fjällvandring 6
jffoto Tälta i Grövelsjön Fjällvandring 17
Vattenvargen Grövelsjön kontra JÄmtlandstriangeln Fjällvandring 13
ViktoriaR Grövelsjön- tips på kort tälttur Fjällvandring 3
pajaflow Grövelsjön med barn Fjällvandring 11
WiseDuck Snöläget, Grövelsjön? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.