Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags

Hej tänkte ta mig ut imorgon och ta turen som står i rubriken. Men tänkte höra om någon gått turen nyligen och har bra tips på tältplatser alt. tips om leder man inte ska ta/ vyer man bör se.

Funderar att gå från Helags via Ekorrdörren till Sylarna för att få komma in i massivet lite mer, då jag ska tälta så måste jag ju inte vara vid stugor vid dagens slut, men gillar att ha lite vandringsmål för dagen. Jag hoppas bara att vädret blir så som dom säger, att åskstormarna som härjat i Härjedalen i 2 dagar drar vidare i natt ;).

Det finns jättemånga fina tältplatser längs hela leden. Det är bara att välja.

Jag gillade verkligen utsikten från Sylarna. Den sista biten upp till toppen kan vissa uppleva som lite brant, men bara genom att komma upp så att man ser Norge ger en mycket häftig vy.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Gåsen är inte ett jättehögt fjäll men utsikten går inte av för hackor. Från stugan går man upp på nån halvtimme. Definitivt en kvällspromenad man bör göra. I solnedgången kan vattendragen västerut glittra så fint.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips