Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek

När man inte arbetar om sommaren får man äventyra så mycket man vill, sådana är väl reglerna. Som rubriken förtäljer kommer jag fara upp till Abisko, antagligen nästa tisdag, eller onsdag och vandra längs kungsleden ner till Ritsem och därefter antingen ta mig genom Sarek via en rutt jag ännu inte bestämt. Har sett att det finns massor av trådar som innehåller bra tips om vart man kan gå.
Rutten Akkastugorna - Kisurisstugan - Ruothesvagge - Skarja (och eventuellt Svarta Spetsen) - Låddebákte - Rapadalens norra sida - Skierfe - Aktse - Saltoluokta ser spännande ut, och utifrån vad jag har läst så ska den vara relativt säker för ensamvandrare.

Har ingen tidigare erfarenhet av längre vandringar solo annat än en och annan övernattning, men jag räknar med att få en rätt bra bild av hur bra jag klarar mig ensam under de dagarna jag vandrar kungsleden söderut i början av turen och känner jag mig osäker kommer jag antagligen ta padjelantaleden istället.

Här kommer en lista av min utrustning, risa och rosa gärna!

Ryggsäck
Osprey Aether70
Kommer troligtvis maxa säcken på alla sätt och vis men jag tror jag ska kunna få knölat ner allt jag ska ha med mig i säcken. Kommer bli tajt men det ska gå :)

Tält/sova
Hilleberg Nallo3, tar lite väl mycket plats, men det är det tältet jag har och har inte råd att köpa ett nytt mindre tyvärr
Exped Synmat UL 9 LW
Mammut Kompakt MTI 3-Season

Äta
MSR whisperlite
MSR 2-literskastrull
Spork
2x230g gas

Kläder på
Lundhags traverse pant
Brynje Arctic zip poloshirt - ulltröja med integrerat underställ
Arc'teryx Atom LT hoody
Ullstrumpa Liner
Ullstrumpa tjock
Crispi Skarven vandringskänga

Kläder i säck
Ullstrumpa Liner
Ullstrumpa tjock
Icebreaker Oasis long sleeve
Nätunderställsbyxa från Brynje, kanske kör icebreaker Oasis ullunderställsbyxa istället. Vad tror ni funkar bäst?
Brynje mössa
Tunna träningsshorts för varma dagar
Merinotshirt Icebreaker
Arc'teryx goretex-skaljacka, ingen aning vilken modell men den håller regn och vind ute
Bergans super lett PNT STD skalbyxa

Vandringsstavar
Black Diamond – Trail Treking Poles

Hygien/förstahjälpen
Tandborste
Armens hudsalva
Tops
Tandkräm
Tvål
Solkräm
compeed
Sårtvätt
Steril kompress
Första förbad
Elastisk binda
Ipren
Tändare
Tändstål
Stormtändstickor
säkerhetsnålar
sytråd
nål
kängfett
myggmedel
paracord
linser
resorb?

Kvar att köpa
Beanie/tunn mössa
Sandaler för vad
Buff
Sovsäckslakan – tror jag skippar det och sover i ullunderstället för att få de där extra graderna om de behövs
Batteribank/solpanel, vad varar bäst? Ska bara ha det till att ladda min mobil så att jag kan ta bilder från turen.

Div
Litet anteckningsblock/dagbok och penna
Soduko/korsord


Mat har jag inte börjat tänka riktigt på än, men det blir troligtvis en del jordnötter, havregryn, Real turmat, torkad bacon och chokladkakor.
Om jag skulle få plats med en whisky, vad borde jag förvara den i för sorts flaska då? Funkar en vanlig 50cl PET-flaska?
Har även en pannlampa men eftersom det är ljust hela dagarna där uppe känns det väl överflödigt att ha med sig?

Jag tror jag fick med allt där, som sagt, risa och rosa packlistan är ni snälla :)

Vänliga hälsningar - Zlagge
 
Update

Jag har väldigt gott om tid, så om ni har några andra turer ni tycker en borde få med sig under sommaren så kom gärna med förslag.
Funderar på att dra upp till Kiruna och hyra kajak och paddla längs sjön vid Kiruna upp mot riksgränsen, rulla kajaken de tre milen på landsvägen till Narvik och paddla ett par veckor i Lofoten och sedan styra tillbaka till Kiruna. Tankar?
 
Kolla snöläget i Sarek. Att gå på led är enkelt, så fundera på hur långt du vill gå om dagen. 15 km är ofta lagom om man vill ta det lugnt.
Sitter med mobil nu, dåligt med batteri, men fundera lite på vilodagar också. Ibland kanske det blir 13 km, ibland 25 km tänker jag.
//Thomas
 
Lägger in en varning ang traverse -brallorna. Myggen biter igenom stretchmaterialet vilket är ett helvete om det är mkt mygg.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Lägger in en varning ang traverse -brallorna. Myggen biter igenom stretchmaterialet vilket är ett helvete om det är mkt mygg.

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Haha ja.. Det var ju sannerligen bittra nyheter, får väl gå med skalbyxorna och ett underställ då om det skulle bli alltför jävligt!
 
Kolla snöläget i Sarek. Att gå på led är enkelt, så fundera på hur långt du vill gå om dagen. 15 km är ofta lagom om man vill ta det lugnt.
Sitter med mobil nu, dåligt med batteri, men fundera lite på vilodagar också. Ibland kanske det blir 13 km, ibland 25 km tänker jag.
//Thomas

Jo kikade snöläget nu och det ser inte alltför nybörjarvänligt ut i Sarek för tillfället, men mycket kan ju hända på de 10-ish dagarna det kommer gå innan jag är där. Det verkar vara rätt lugnt längs Kungsleden så om Sarek/padjelantaleden inte blir bättre kanske jag bara håller mig till kungsleden och tar Sarek senare i sommar.
Är ju väldigt flexibel så så det är ju skönt!
 
Jo kikade snöläget nu och det ser inte alltför nybörjarvänligt ut i Sarek för tillfället, men mycket kan ju hända på de 10-ish dagarna det kommer gå innan jag är där. Det verkar vara rätt lugnt längs Kungsleden så om Sarek/padjelantaleden inte blir bättre kanske jag bara håller mig till kungsleden och tar Sarek senare i sommar.
Är ju väldigt flexibel så så det är ju skönt!

Snöläget ser inte så bra ut på norra kungsleden heller än, men har du gott om tid kan du om det behövs lösa värsta delen genom att gå Vistasvaggi istället för biten förbi Tjäktjastugorna. Förhoppningsvis ser det bättre ut söder om Kebnekaise, det har jag inte koll på.

https://www.facebook.com/peter.rosen.505/posts/10154743729463100?pnref=story
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SnowFlax Alpin ensamvandring Nikkaluokta-Abisko, via Mårma Fjällvandring 6
sanoj89 Råd om ensamvandring Grövelsjön Fjällvandring 10
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Pelletz Ensamvandring Prinsleden (Katterat - Nikka) - Tips? Fjällvandring 5
Adelanteeee Köptips och vandringstips inför ensamvandring av Kungsleden Fjällvandring 13
Charityman Min första ensamvandring Fjällvandring 18
Humlan.W Din erfarenhet av ensamvandring Fjällvandring 36
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
Zip99 Ensamvandring i Grövelsjön Fjällvandring 5
haiwa ensamvandring Fjällvandring 11
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
68678 Ensamvandring Fjällvandring 2
aksello Ensamvandring ca 7 dagar, lite hjälp Fjällvandring 7
supergeten Ensamvandring. Tre veckor, vildmark. Tips. Fjällvandring 4
Jönsson72 Mårma-passet ensamvandring, vilken väg? Fjällvandring 7
Mr. O Ensamvandring - vad tänka på? Fjällvandring 32
anjeda Säkerhet ensamvandring Fjällvandring 39
avslut1008 Ensamvandring Fjällvandring 119
grodanbolle Ensamvandring och säkerheten. Fjällvandring 55
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
cnygardh Sarek 2003, Ensamvandring (nästan) - Dagbok, Bilder Fjällvandring 12
cnygardh Ensamvandring i SAREK aug/sep-skiftet 2003, TIPS tack! Fjällvandring 11
hdn Ensamvandring i slutet av augusti Fjällvandring 3
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.