Ensam i vildmarken

Vad jag förstått är det vatten eller klippväggar mellan dem, så de kan inte besöka varandra ändå (möjligen om de tar vattenvägen, men de vet ju inte var grannarna finns och jag tror ingen vill ge sig iväg på måfå.
 
Var tvungen att ta en titt på hur det ser ut där, långsmal insjö 22km lång med bebyggelse i båda ändarna. Dom har nog fått reka en del för att kunna placera ut alla utan att dom ska kunna få syn på varandra eller något av bebyggelsen.
 

Bilagor

  • 1616999155289.png
    1616999155289.png
    2.3 MB · Visningar: 410
Tycker att de fyra första försvann väldigt snabbt. Skönt i alla fall att se att de andra fyra inte är lika benägna att ge upp. Men man undrar ju om de inte kunde ha hittat folk med lite bättre vilja att stanna, det är väldigt mycket prat bland alla om hemlängtan.

De som slår mig är också hur många av dem som sitter och säger att det inte finns nåt att göra. Det måste ju finnas hur mycket hantverk som helst att ägna sig åt? Varför inte förbättra sitt skydd lite? Fläta korgar? Tillverka redskap?
 
Jag håller med Nermander. Inte för att jag skulle på något sätt konkurrera med den här eliten men spontant förvånar det mig att dom verkar inte i förväg tänkt igenom hur deras skydd skall konstrueras för att klara vinden. Sedan verkar maten också var en stor fråga och utan mat minskar ju hjärnans förmåga att fatta rationella beslut. Kan det vara så att dom inte fått tillstånd sätta ut snaror eller på andra sätt försöka gillra fällor för småvilt?
Skall man titta på könen så ser vi i vart fall att det "starkare" könet i det här fallet inte verkar klara det bättre än det svagare (och det stämmer kanske litet till eftertanke).
 
Jo, att brist på mat leder till att man har svårare att resonera rationellt är ju ganska väl etablerat.

Jag såg att det fanns en tråd om serien på Flashback, där var det nån som skrev att den danska versionen tydligen hade mycket mer vettiga deltagare. De börja med att sätta nät det första de gjorde, fixa eld och skydd gjorde de sen.

Kollar man på serien Naked and afraid så ser man ofta samma fenomen, de prioriterar helt fel att börja samla material och bygga skydd och sen när det skymmer misslyckas de med att få upp eld. I de överlevnadsböcker jag läst så skriver de om det smarta tipset: Om man har samlat ihop material och har en eld kan man bygga klart skyddet i eldens sken.

I den serien är de också ofta sena med att börja fundera på mat. (Och dessutom ska alla amerikanska män jaga istället för att bygga fällor...). Ibland dröjer de med maten just eftersom de inte får upp eld.

Och även där ser man det här att de nästan aldrig gör några förbättringar. Det händer enstaka gånger att de bygger om skyddet eller bättrar på det, och det har varit några få (främst kvinnliga) deltagare som ägnat mycket tid åt hantverk (fläta korgar, solhatt, göra sandaler etc).

Ser man till att försöka prioritera eld och mat tror jag man håller igång hjärnan bättre.

Ed Stafford har ju lyckats i en massa olika miljöer, så det kan ju inte vara omöjligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.