Enköping - Västerås, frågor

Jag funderar på att paddla i Mälaren från Enköping (eller åtminstone från Haga i slutet av Svinnegarnsviken) till Västerås, eller åt andra hållet. En snabb koll på kartan ger intrycket att det är ungefär 5 mil. Eftersom jag aldrig har paddlat där förut, eller ens paddlat någonstans längre än någon mil, så har jag ett par frågor:

1: Vad finns det för bra ställen att lägga i / ta upp kanoten vid runt Västerås? Ju närmre man kan komma med en bil med släpvagn desto bättre.

2: Hur lång tid borde det ta för två ganska oerfarna paddlare? Klarar man det på en helg (fredag eftermiddag - söndag kväll)?

3: Är något av hållen enklare än andra? Blåser det oftare åt något håll?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kanotklubben är bra.

Kanotklubben i Västerås är ett ypperligt ställe för iläggning eller upptag. Dit kommer ni ända fram med bil och det finns fina bryggor. Den ligger vid brofästet ut till Björnön som ligger i syd-östra Västerås. Allternativ plats är småbåtshamnen Mälarparken där det finns en långsluttande båtramp också helt tillgängligt med bil. Ligger efter östra sjösidan vid Östermälarstrand. Angående avståndet så låter det inte som det skall vara några problem. Jag har dock inte paddlat sträckan själv så jag skall inte säga för mycket. Det borde dock vara runt 5 mil som du säger. Angående vinden så är det väll bara att hålla tummarna eller bestämma sig för håll samma dag dom man startar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips