Enköping - Västerås, frågor

Jag funderar på att paddla i Mälaren från Enköping (eller åtminstone från Haga i slutet av Svinnegarnsviken) till Västerås, eller åt andra hållet. En snabb koll på kartan ger intrycket att det är ungefär 5 mil. Eftersom jag aldrig har paddlat där förut, eller ens paddlat någonstans längre än någon mil, så har jag ett par frågor:

1: Vad finns det för bra ställen att lägga i / ta upp kanoten vid runt Västerås? Ju närmre man kan komma med en bil med släpvagn desto bättre.

2: Hur lång tid borde det ta för två ganska oerfarna paddlare? Klarar man det på en helg (fredag eftermiddag - söndag kväll)?

3: Är något av hållen enklare än andra? Blåser det oftare åt något håll?
 
Kanotklubben är bra.

Kanotklubben i Västerås är ett ypperligt ställe för iläggning eller upptag. Dit kommer ni ända fram med bil och det finns fina bryggor. Den ligger vid brofästet ut till Björnön som ligger i syd-östra Västerås. Allternativ plats är småbåtshamnen Mälarparken där det finns en långsluttande båtramp också helt tillgängligt med bil. Ligger efter östra sjösidan vid Östermälarstrand. Angående avståndet så låter det inte som det skall vara några problem. Jag har dock inte paddlat sträckan själv så jag skall inte säga för mycket. Det borde dock vara runt 5 mil som du säger. Angående vinden så är det väll bara att hålla tummarna eller bestämma sig för håll samma dag dom man startar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
supinum Västerås/Enköping på fredag eller söndag? Paddling allmänt 3
hassex Bassängträning Västerås Paddling allmänt 1
Kareem Västerås- Bygga kajak Paddling allmänt 4
oavsett.vad Kajakmässa i Västerås i helgen? Paddling allmänt 4
oberg_niklas Stockholm - Västerås Paddling allmänt 0
bluewing Kajak i Västerås och Halmstad. Paddling allmänt 2
RobTheDude80 Nybörjare frågor! Köp, förvaring, bl.a Paddling allmänt 10
lochraceness Information och svar på frågor om Piraya Kajak önskas Paddling allmänt 8
RoAlf Frågor kring Epic 18x Sport Paddling allmänt 2
ToSv Frågor! Paddling allmänt 20
Flärp Frågor kring Nordr M och Frej (Björn Thomasson designer) Paddling allmänt 7
X2000 Frågor om paddling i Torneälv från Vittangi, vidare i Tärendöälv till Ekorrbäcken. Paddling allmänt 2
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4
leding95 Angående trapper albacore K1 // Tankar och Frågor Paddling allmänt 10
delfinen Sankt anna skärgård - frågor Paddling allmänt 9
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
srpp tämligen oviktiga frågor om säteshöjd Paddling allmänt 3
Micke U Har lite frågor om Kanuks tävlingskajaker. Paddling allmänt 2
Mike C Frågor till HBB paddlare Paddling allmänt 10
Hederstedt Första turen i kajak ... och lite frågor ... Paddling allmänt 22
Roberth Kajak frågor Paddling allmänt 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.