Enkla vintercyklarråd

Egen defintion av andas?

Jag söker med ljus å lykta efter en bra jacka som är vindtät fram men andas bak. Det bästa jag haft är ett craftset för skidåkning, köptes för 7 år sedan, där jackan var otroligt vindtät och ryggen med ett ypperligt andas mtril. Men de nya craftseten jag köpt har haft mycket sämre vindtäthet.

Du verkar ha en alldeles egen defintion av andas.

Men om du vill ha en jacka som endast är vindtät fram en framsida som iofs kan vara i ett material som andas),
och som har en ventilerande rygg, dvs ett material som är vare sig vind, eller regn-tätt,
så finns de.
Kolla cykelklädstillverkare som Pearl Izumi och Assos.

Själv blir jag såpass varm/svettig att jag föredrar jackor vars framsida inte är 100% vindtät, och med så ventilerande baksida som möjligt.
Den extra ventilationen är behövlig, åtminstone för mig.
 
Craft har mange produkter, og jeg kollar hva alle butikker jeg treffer på har inne. Ofte bestiller de varer leeenge før sesongen, og da er det varierende hva de har igjen!

Jeg har i mange år brukt ull som lag 1 (Icebreaker for det meste) - til jeg i høst "testet" Craft Zero Extreme, som ble min favorit. F ex hjelmlue med WS. Topp!

Som lag 2 og 3 bruker jeg for det meste Vaude.
 
Är det någon som har bra tips på hur man kan slippa att vattnet i vattenflaskorna fryser? Igår frös båda mina flaskor relativt fort, trots att det bara var -4, så sista 1,5h träning fick jag inte i mig en droppe :(
 
Vätska

Vid vinteraktiviteter gör man ofta av med lite mindre vätska men den måste förstås isoleras vid minusgrader. Vätskepåse innanför jackan t ex i mittenfickan på en cykeltröjas rygg funkar t ex bra. Om man har en väska på t ex pakethållaren kan man ha en literflaska med varm dryck där invirad i isolering t ex en lätt dunjacka.

Thure
 
Jag använder kirurghandskar innerst. Då svettar jag inte ner handskarna/vantarna utanför, utan de behåller sina värmande egenskaper under hela turen. Visst, det blir lite russinvarning efter några timmar, men hellre skrynkliga fingrar än stelfrusna fingrar.
 
Tack på förslag till bra jacka att cykla i men även ha när man åker långfärdsskridskor. Jag vill gärna prova/känna på kläder jag köper så det får jag ta vid ngn Sth-resa med tåget (!) då. Här Karlstad har vi inte så stort utbud. //Omar
 
thermosflaska eller förvara nära kroppen.

Vid vinteraktiviteter gör man ofta av med lite mindre vätska men den måste förstås isoleras vid minusgrader. Vätskepåse innanför jackan t ex i mittenfickan på en cykeltröjas rygg funkar t ex bra. Om man har en väska på t ex pakethållaren kan man ha en literflaska med varm dryck där invirad i isolering t ex en lätt dunjacka.

Thure
Termos blir ju både klumpigt och tungt att ta med sig, och pakethållare har jag inte, iaf inte när jag tränar, den åker på när jag ska på cykelsemester, det är antingen skärm eller pakethållare som gäller...

Men det blev Biltemas camelbak-kopia, den är ju isolerad. Nu verkar det ju bli varmt igen, men jag får nog se hur den klarar sig i vinter!
 
Vid vinteraktiviteter gör man ofta av med lite mindre vätska men den måste förstås isoleras vid minusgrader. Vätskepåse innanför jackan t ex i mittenfickan på en cykeltröjas rygg funkar t ex bra. Om man har en väska på t ex pakethållaren kan man ha en literflaska med varm dryck där invirad i isolering t ex en lätt dunjacka.

Thure

Må så vara att man svettas mindre i kyla men luften är ofta torrare på vintern så du andas ut mer fukt eftersom reltiva skillanden är störra och ny luft du andas in måste återfuktas från din kropp.

Ang isolering av flaska så kanske det funkar med den klassiska "mulle-termosen" dvs raggsocka på utsidan av flaskan - givet att det går ner i flaskhållaren.
Kanske även en termosmugg med lock och drick-öppning passar i flaskhållaren om inte dricka-säckarna funkar.
 
Absoluta

fuktigheten i utomhusluften är lägre på vintern men relativa är ofta hög.

På vägen ned genom luftrören värms inandningsluften till 37 grader och relativa fuktigheten går upp till 100%. men under utandningen kyls luften av slemhinnan och mycket kondenserar vilket minskar vätskeförlusterna. Näsans funktion är just värmeväxlare och befuktare/ fuktåtervinnare. Normalt är vätskeförlusterna betydligt mindre med andningen än svettning vid fysisk ansträngning.

Thure
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...