Enkla skötselråd för en racer?

Ja han som tipsade mig om kedjebyten var mek i ett landslag på 70-talet. Tvätt och invaxning tar tid och kör man med 3 har man alltid en redo att byta till. Men har oxså läst böckerna med en uppsätting i taget. Har kedjetillverkarna och dervdito del i den informationen?

Med aluminiumkasett förstår jag resonemanget men inte med stålkasetter. Givetvis kan jag ha fel men hitintills har det fungerat väl. Racerkedjor brukar väl köras med låslänk som kräver nit och därmed nit ut och inpressare. Ätminstone gör mina det.
 
Skaffa fler kedjor !? Gör absolut inte det ! Om du gör det så kan du köpa lika många kasseter som kedjor , en kedja och kasset skall slitas in tillsammans . Har du köpt cykeln hos en seriös cykelhandlare så borde en service ingå i köpet , dom flesta brukar ha så . Annars så är det bara att hålla den ren efter varj tur . Lycka till

Ja men nej, använd en kedja i taget dock och byt relativt ofta i stället, om du inte låter kedjan slites in (eller egentligen ut) så kommer kassetten hålla mycket länge. Vid 3000-3300 km bör kedjan bytas om du då och då gör ren den (har den gått mer än 10000-30000 km är säkert kassetten + framkugg slut) Det går i alla fall 3-10 kedjor prismässigt på en kassett + vevaxel kugghjul.

Dividera mina siffror med 3 för Cyclocross och MTB.... Smuts sliter mer
 
Jag var på en intressant cykelvårdsgenomgång med cykelgurun Jorma Metsävainio i går. Hans råd var i korthet:

- tvätta av cykeln med milt rengöringsmedel "bike wash". Går även till styrlindor. Spola av med vatten och absolut inte högtryck som förstör lager.

- rengör kedjan ofta. Avfettning eller de specifika kedjetvättmedel som finns. Han rekommenderade Finish Lines kedjerengörare som man monterar på kedjan. En välskött kedja kan räcka upp till 400 mil. Sköter man den inte så förkortas livstiden avsevärt. Mät kedjeslitaget och byt när det är dags.

- torka av kassetten och framklingorna.

- rengör fälgarnas bromsyta. T-röd bra till det men då bör man ta bort däcken eftersom t-röden påverkar gummit.

- justera bromsarna regelbundet och se till att de är centrerade. Är de inte det så kan man få rikta om hjulet efter ett tag.

- en kassett räcker ca tre (välskötta) kedjor. Framklingor 8 kedjor, alltså kassettbyte efter max ca 1200 mil.

- En ny cykel bör servas efter 50 mil då den börjar vara inkörd. För att förlänga livstiden på vevlagret bör ytorna planas på alla cyklar. Enligt honom behövs det oavsett cykelns prisklass eller om det är uppgett att det gjorts på fabrik.
 
Fabriksnya racrar med brotschspån i vevlagret har hittats i mer än ett märke. D v s en fullkomlig grobian har satt samman cykeln, oavsett slutprislapp.
Att slipa in lager och lagerbanor var en gång standard men tiden har det blivit si och så med det, oavsett prisläge på cyklar.
En bra hemmamekaniker kan förbättra en redan bra cykel avsevärt.
go tur
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Man planar anliggningsytorna på vevlagerröret så de är plana samt så röret är rätt längd, 68 eller 73mm. Extra viktigt med dagens moderna vevlager med utanpåliggande lager.
 
Enkel kedjesmorning

Det finns ett gammalt knep för att ha kedjan smord utan att behöva få den så kladdig: Doppa den i smält stearin! Kanske inte det du ska göra om du har tävlingsambitioner men för vardags/långfärdscyklisten funkar det utmärkt.

Du får ett tunt lager som smörjer kedjan under lång tid utan att dra till sig smuts. Har använt metoden själv när jag cyklat lite längre sträckor (Paris resp Barcelona).

Du smälter ren stearin doppar ner kedjan, böjer på den i det smälta stearinet och tar sen upp den och låter stearinet stelna. Sen böjer du kedjan så att en stor del av stearinet ramlar av. Sen är det bara att köra!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips