Enkelt friluftsliv...

Pola300@

Det är förmodligen där problemet ligger, tillverkar man prylar av tillräckligt bra kvalitet så får man sälja för sällan för att få långsiktig lönsamhet i företaget.

Bättre lönsamhet i att ge sig in i mode och miljöhype träsket där det verkar finnas ändlösa rader av folk med mer pengar och köplust än intresse för varu-analys och natur.

Med allt vad det innebär för miljön......hållbart....my ass. ;)
 
Kanske dags att man får böja inse att det lilla Svenska företaget som tog fram och tillverkade högkvalitativa produkter med lång hållbarhet och funktionalitet åt folk som tillbringade stora delar sin fritid i naturen har börjat hitta nya kundgrupper som dom väljer att fokusera på ?
 
Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Mina föräldrar köpte redan på 1980-talet sällan fjällrävengrejer för de ansåg att det var för märkessnobbar som inte var intresserade av friluftsliv "på riktigt" utan bara ville visa upp att de hade fina märkesprylar. Lite ironiskt när pappa absolut skulle ha en Norröna-jacka, för att köpte man just precis Norröna, så var man ingen märkessnobb.
 
En viktig grej att komma ihåg med varumärken är att de är just i princip bara varumärken. Det som är Fjällräven idag har nästan inget att göra med det som var Fjällräven på 60- och 70-talet mer än varumärket. Samma sak med Haglöfs, Lundhags, ABU och många andra svenska frilufts- och fritidsprodukter. Från början familjeföretag med lokal förankring som bygger upp starka varumärken baserat på kvalitet, som sedan vid tex generationsskifte säljs ut.
Fjällräven ägs av Fenix Outdoor Group, som också äger Tierra, Primus, Naturkompaniet och många andra varumärken, med ett börsvärdet på över 13 miljarder SEK. Lite skillnad mot det lilla familjeföretaget som sålde jackor och ryggsäckar på den svenska marknaden.
 
Och ett ännu större skäl att fortsätta vårda och använda de gamla högkvalitetsprodukterna
så att därigenom minska miljöbelastningar och gödande av internationellt känslokallt storkapital?
;-)
/Odd
 
Ja precis och tyvärr och det är en tråkig utveckling. Jag skulle gärna supporta Svenska familjeföretag och produkter, men det finns väl inte längre ? Så numera kollar jag enbart på funktion & utseende & pris, och försöker hitta det mest funktionella & billiga för mig när jag behöver något nytt. Varumärke & grönt & hållbart - buzzwords är irrelevant.
 
Tja Kina kopierar ju det mesta och fyller ju världens butiker med skräp. Verkar vara det mesta nu när man tittar så står det Made in Kina?
Ni vill ju ha det så billigt som möjligt. Skulle man tillverka en kvalitativ friluftsjacka oavsett vilket märke i Sverige, vem skulle betala det priset med de löner vi har här? Till och med Kina blir för dyr för de flesta företag med alla krav som ställs idag. Den unga generationen i Kina vill inte sy och det blir allt svarare att hitta personal i vissa regioner. Jag skulle bli glad om produktionen kommer tillbaks till Europa.
 
Ni vill ju ha det så billigt som möjligt. Skulle man tillverka en kvalitativ friluftsjacka oavsett vilket märke i Sverige, vem skulle betala det priset med de löner vi har här? Till och med Kina blir för dyr för de flesta företag med alla krav som ställs idag. Den unga generationen i Kina vill inte sy och det blir allt svarare att hitta personal i vissa regioner. Jag skulle bli glad om produktionen kommer tillbaks till Europa.
Kina har 1,4 miljarder invånare så nog finns det folk och sy alltid där :)
 
Jag blev på 60 talet uppmärksammad på det av en en kamrat som med sin far packat efter fjällsäkerhetsrådet och Erik Linds Frilufsutrustningslistor, deras mor orkade inte lyfta packningen!

Med tanke på att fjällsäkerhetsrådet startades efter olyckorna på 70-talet var det en ovanligt framsynt kompis du har ;)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips