Enkelt friluftsliv...

Vet ej vad är så upprörande med en Kånken i återvunnen ull. Den är snygg och funkar till jobbet mm. Fjällräven är ett starkt varumärke och gör vid sidan av friluftskläder även kläder för den urbana människan.
 
Vet ej vad är så upprörande med en Kånken i återvunnen ull. Den är snygg och funkar till jobbet mm. Fjällräven är ett starkt varumärke och gör vid sidan av friluftskläder även kläder för den urbana människan.
Du kan köpa en liten och bättre rygga på tex xxl för några hundralappar. Själv tycker jag att det är onödigt att betala 1400 sek i överpris ... :cool:
 
Har ni tänkt på att när det står "återvunnet", "eco", "miljömärkt", "hållbarhet", tydligen blivit ett utmärkt argument att passa på att ta rejält mer betalt.

Klimat/Miljörörelsen och mycket kring dessa har kantrat över till att bli "big business"....fundera lite över det.
 
Senast ändrad:
Det säger sig självt att återvunnet ull eller annat material som är återvunnen är dyrare att framställa. All eco mat är dyrare än vanligt mat. Kan hända att de passat på att ta ut ett något högre pris än nödvändigt.
Vidare är det märkligt att folk tycker kläder får inte kosta men de gladeligen köper alla möjliga elektroniska pryler utan att klaga på priset. Vet ni hur mycket jobb det finns bakom att produktutveckla och framställa ett plagg? Det är inget man kan automatisera.
 
Vet ej vad är så upprörande med en Kånken i återvunnen ull. Den är snygg och funkar till jobbet mm. Fjällräven är ett starkt varumärke och gör vid sidan av friluftskläder även kläder för den urbana människan.
Ja visst är det ett starkt varumärke och det är ju det du får betala extra för. Produkterna är väl ungefär som många andra och en ryggsäck i ull (förresten heter det väl "ylle") låter ju inte särskilt genomtänkt. Den borde bli ordentligt blöt om det regnar.
 
Min reflektion hade inget med ull som materialval att göra.

Texten ”enkelt friluftsliv” i samband med en enkel minirygga som kånken för 1.799kr gjorde att jag reagerade som jag gjorde. Hurvida återvunnen ylle var bra eller dåligt funderade jag inte på.

Att att ett enkelt friluftsliv behöver grejer för flera tusen kronor i slutänden när allt är färdigköpt ställer jag mig lite skeptisk till. Jag tror inte heller att modeaccessoarer ska kopplas till enkelt friluftsliv.

Produkten i fråga här var väl trevlig? Inget fel på mode, det finns exklusiva damhandväskor som exempelvis en Hermès Birkinväska för runt 100.000 och mer. Då är lilla yllekonken billigare. Men att slänga in en kladdig falukorvsmacka, ett tändstål och en yxa, nej det skulle jag aldrig göra.

Det är bara att gilla läget, Märket Fjällräven vill nå en köpstark och ung urban grupp människor och då passar modeaccessoarer bra in sida vid sida med mer klassiska hardcore produkter som tält mm.

Men snälla, påstå inte att det enkla friluftslivet går genom svindyra modeprylar.
 
Vet ni hur mycket jobb det finns bakom att produktutveckla och framställa ett plagg? Det är inget man kan automatisera.

Nja.
Om vi ser till väskan i trådstarten så var grundmallen för produktutveckling redan ritad och klar på -70talet, så kostnadsskillnaden ligger ju i huvudsak inte där.

Då återstår materialval och årets mode-färgsättning.

Ser vi till materialet ull som på inget vis är nytt på marknaden om det gör denna sedan 40år beprövade produkten bättre så är det nog många med mig som inte anser att det inte gör det, snarare tvärt om...återvunnen eller inte.
Det är sett till bruksvärde sannolikt en sämre produkt än originalmodellen.

Om nu återvunnen ull vara så fruktansvärt dyr att det fördubblar priset på produkten, varför inte använda nyproducerad ull, det är ju inget som förorenar miljön på något hemskt sätt, snarare bidrar det till att hålla landskapet öppet vilket gynnar mångfalden på många sätt.
Ren galenskap i så fall att återanvända och inte sannolikt att det är så.

Den är ju mer en dubbelt så dyr som en vanlig kånken och jag betvivlar starkt att modepejlarna på Fjällräven har lagt ner ett så gediget jobb att det övertrumfar både tidigare nedlagt utvecklingsarbete, reklam och produktionskostnad.

Vad återstår då och vad får man för en tusenlapp mera än vad grundmodellen kostar ?
En överprissatt modeaccessoar för storstadshippstern som värderar mode och symbolvärde före bruksvärde ?

Men visst, för all del....den är snygg i sitt röd-svart-rutiga ulltyg. :)
 
Senast ändrad:
Gissar att det är Naturkompaniets reklam denna vecka ”För en lyckad helgutflykt” som det handlar om:
Klippt ur biten där ordet ”enkelt” finns med:

”Det behöver inte vara så avancerat"
Joakim Knutsson
är säljare på Naturkompaniet i Norrköping

Du gör gärna små turer i naturen till vardags. Varför är det viktigt?
– Det är ett bra sätt att återhämta sig och varva ner, glömma all stress och alla måsten inne i staden. Det är njutbart att komma ut i naturen, titta på en eld som sprakar och lyssna till fåglar som kvittrar. Då rensar jag både själen och skallen. Många är stressade och tänker att de måste planera och förbereda, men det behöver inte vara så avancerat, det är bättre att sticka ut ett par timmar än inte alls.
Hur gör du för att det ska vara enkelt?
– Jag har lite olika färdigpackade kit hemma, däribland ett dagsturskit. Det är en ryggsäck med såg, kniv, yxa och tändstål, som bara är att greppa. I Norrköping är det nära till naturen, det går bussar och om du åker bil kan du vara ute på tio femton minuter. Jag brukar laga mat ute eller tälja en smörkniv, då måste jag vara fokuserad och det skingrar tankarna.”

Okej han talar om hur det ska vara enkelt att komma iväg. Bra att ha saker packade redan. Jag kan inte se att det står att man måste köpa en dyr ryggsäck.
 
Dessutom, våra kära gamla högkvalitetsmärkesnamn tjänar inget på de välutformade hög-
kvalitativa evighetsprodukter vi köpte för 10 - 20 - 30, ja 40 år sedan - och som vi fortfarande
använder* ...
Då tar de till sådana där panikåtgärder som att överprisat kursa ryggsäckar i ylle - något som
ute i verkligheten ersattes med linne (senare kanvas och Ventile® ) när fukt/viktproblemen
kunde få en vettig lösning...

Själv har jag haft en diskussion med Outnorths Kundtjänst/Marknadsavdelning om att jag skulle
vilja att de erbjuder 'prenumeration' på två olika nyhetsbrev: Ett som bara innehåller deras olika
salespitches för kläder och persedlar - samt ett som endast innehåller tips om ny hårdvara inom
friluftsutrustning. T.ex. som när det kommer ett nytt revolutionerande kök (som när Optimus släp-
pte Polaris!), en ny mycket smartare isyxa, en ny dragsele för pulkor som har någon alldeles unik
ny twist, en ny vikmugg som verkligen är vuxen i sin storlek (den missade de - eller så drunknade
den bland alla kläderna i nyhetsbrevet), vapen och vapendelar i jakt-avdelningen etc.

Så att man kan slippa modereportagen med rätt nyhetsbrevsprenumeration... ;-)

Deras svar blev att de inte kan dela på nyhetsbrevet, men att de noterat åsikten...

Antagligen får de för mycket kikckbacks från klädmärkena för att ens bry sig om oss som redan
har allt vi någonsin behöver inom friluftssegmentet. Som möjligen kan vara intresserade av något
riktigt revolutionerande - men absolut inte av årets textila färger i någon ny kombination...

*Jag var ute och promenerade en runda i Upplandsskogarna igår - då fungerade mina, iofs nyligen
renoverade men, antika Jämtkängor bra. Likadant med min 25+ år gamla Alaska, mitt (uppdaterat
med GB74) nästan 45-åriga Trangia 27 och så vidare. Men jag använde min nyköpta vuxenstora
vikmugg (som jag köpte direkt när jag fick veta att de fanns) mm. Några nya fritidskläder lär jag nog
aldrig behöva köpa under mitt återstående friluftsliv. Det jag redan har fungerar och är gratis att nyttja.
Hög kvalitet varar.

Enkelt är det också...
/Odd
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Friluftsliv= hembereskap. Allmänt om friluftsliv 84
Dania Friluftsliv får inte bli något bara för eliten Allmänt om friluftsliv 91
lisalars Vad tycker du om Skånes friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 60
jojjebros Hur spenderar man sitt friskvårdsbidrag i naturen? Allmänt om friluftsliv 33
brigas Storstadsperspektivet på friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 22
Igelkotten123 Finns det användning för min sekatör i naturen? Allmänt om friluftsliv 39
HannesWeiß Friluftsliv i närheten av Växjö Allmänt om friluftsliv 0
brigas Utbildningsnivå och intresse för friluftsliv. Allmänt om friluftsliv 4
YvonneJson Friluftsliv i Vietnam? Allmänt om friluftsliv 0
Tundraman Vad är friluftsliv för dig.... Allmänt om friluftsliv 13
Isak Knutsen Interessert i friluftsliv i Norge Allmänt om friluftsliv 0
Ghost of Tom Joad 2017 - Komma igång på riktigt med friluftsliv! Allmänt om friluftsliv 13
Magnoliamountain Ny inom "friluftsliv" Allmänt om friluftsliv 32
annasi Friluftsliv & "normalt" jobb - en enkel fråga! Allmänt om friluftsliv 8
NaturBoel Söker tips på ort med bra friluftsliv och lite kultur Allmänt om friluftsliv 6
NaturBoel Jobba inom friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 25
simonhj Friluftsliv i Oktober/November? Allmänt om friluftsliv 7
sanjacobi Äventyr/friluftsliv vs vardag med 40h arbetsvecka Allmänt om friluftsliv 16
Tundraman Friluftsliv o prylhysteri=ett flyktbeteende? Allmänt om friluftsliv 17
Tundraman Friluftsliv som intresse.. Allmänt om friluftsliv 7
obbbi Friluftsliv i Mälardalen Allmänt om friluftsliv 4
auroralexx Jobba inom friluftsliv Allmänt om friluftsliv 5
icz Jobba med kring friluftsliv Allmänt om friluftsliv 8
Gun-valld Friluftsliv och förhållanden Allmänt om friluftsliv 96
CF673 Friluftsliv på 15 minuter? Allmänt om friluftsliv 15
krokben Friluftsliv högskola? Folkhögskola? Allmänt om friluftsliv 7
avslutat_17_06_20 iPhone appar för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 16
Ann-Cathrine Jobbar du inom natur - logi - friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 0
KORITFW Tonåringar drar sig från friluftsliv och äventyrande? Allmänt om friluftsliv 33
Elin-d Hur startade erat intresse för friluftsliv? Allmänt om friluftsliv 44
Agneta_T Friluftsliv/vandra "med diabetes" Allmänt om friluftsliv 6
Anders V Hinder för friluftsliv Allmänt om friluftsliv 122
moe_mart Natur, friluftsliv och kommersen Allmänt om friluftsliv 6
mrbambocha Gillar äventyr och friluftsliv- vilken utb/yrke passar? Allmänt om friluftsliv 18
LisaKW Grundläggande näringslära vid friluftsliv Allmänt om friluftsliv 2
lillvafflan Svensk bilsemester med vandring och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
Ahkká Svenskt forskningsprojekt om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
Sarvi Framtidens friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
seon Lågintensivt och Högintensivt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 0
bastuper Att studera scouting och friluftsliv på egen hand Allmänt om friluftsliv 37
annaterese Friluftsliv som metod Allmänt om friluftsliv 10
såg friluftsliv lika med miljötanke sant. Allmänt om friluftsliv 21
Maskinbengt Rovdjur och friluftsliv Allmänt om friluftsliv 24
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0
mivron #friluftsliv på irc.dal.net Allmänt om friluftsliv 12
Erik F Bloggar om friluftsliv Allmänt om friluftsliv 9
smj_t Friluftsliv i Göteborg? Allmänt om friluftsliv 3
consono Bra och billigt friluftsliv Allmänt om friluftsliv 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.