enkel o ren tre lagers skalbyxa (typ regn- eller cykel-)

Hej!
Söker tips och tankar kring ren och enkel trelagers skalbyxa (typ regntät och andas som Goretex XTR eller de andra märkena).
Typ sånna som man har som regnställ (eller sådan lösning som vintercyklister kanske har?). Alltså inga hängslen, inga fickor, inga snölås, inga konstigheter eller trix-å-fix alls.

Bara ett trelagers skal från midjan ner till foten.
Har ni några tips?

Frid!
Patric
 
...Typ sånna som man har som regnställ...
Om jag tolkar din beskrivning rätt, så menar du just regnbyxor (med den reservationen att de måste vara ånggenomsläppliga, eller "andas", som G-tex)?

Regnbyxor i andra material än goretex har fördelen att de ofta är billiga. Mina jämförelser av Marmot Precip, ITAB Packaway, Lowe Alpine TriplePoint och 3-lagers goretex säger mig att ånggenomsläppet är ganska lika. Om det är tillräckligt beror helt på hur svettig man är som person: vissa går i skalbyxor sommar som vinter, medan andra (som jag) undviker dem t o m när det regnar, om det går.

Byxförslag:
Marmot Precip, Lowe Alpine Rush Pant, Mountain Equipment DriLite Plus är i mitt tycke väldigt likvärdiga. Priser kring 6-900kr, vikt kring 200g, finns med eller utan hellånga dragkedjor i sidan (har sina för- och nackdelar), tunna och prassliga, lever inte i evighet. Rush pant har nackdelen att den saknar sidfickor, har bara en minimal bakficka vilket irriterade mig. Drilite-byxan från ME är lite vidare och bylsigare än de andra, har sett andra instämma i detta.

Sedan har mountain hardwear, haglöfs, fjällräven mfl egna regnbyxor. Ofta är märkenas eget "regnställsmaterial" billigare än t ex GoreTex Paclite, varför regnbyxor i hemmamaterialet kan vara att föredra.
 
Om jag tolkar din beskrivning rätt, så menar du just regnbyxor (med den reservationen att de måste vara ånggenomsläppliga, eller "andas", som G-tex)?
Jepp, precis så.

Regnbyxor i andra material än goretex har fördelen att de ofta är billiga.
Priset är inget stor fråga. Och skälet till att jag tänker membranplagg typ Goretex/Event/Etc är att jag tror att de är bättre då man sitter i vatten. Tänkta användningsområdet är paddling. Mina gamla skalbyxor har just gett upp... (Och jag har redan koll på torrdräkt och på våtdräkt och på alla möjliga speciallösningar för paddling och de intresserar mig inte i just detta "caset"...)

finns med eller utan hellånga dragkedjor i sidan
Inga dragkedjor tack. Eller annat trix-å-fix...

Hellre hållbara och oprassliga än tunna och prassliga - ytterligare ett skäl till att jag frågar efter trelagers skalbyxa (typ GT XTR, och inte typ GT Paclite).

Så igen ;)
Några konkreta tips på enkel och "ren" trelagers midjehög skalbyxa?? Någon?
 
Med risk att göra dig besviken, så är min erfarenhet av membranbrallor (inkl 3-lagers gore) att om man sitter i vatten och gnider (som t ex när man sitter på ändan i en kajak, eller står på knä i regn/sursnö) så läcker det efter en stund. Tycker mig ha sett denna observation x flera på utsidan.

När jag var liten satt jag mycket i snösörjan iförd galonbyxor. De släppte aldrig igenom :)
 
Nej galon och helbelagt nylontyg är tätt åt båda hållen, en riktigt gra egenskap ibland. Håller är billigt och fungerar.
Cykelbyxor är oftast i oprasslande material och saknar fickor helt, bra tycker en del, de är högt skurna i mdjan, med hängslen sitter bäst och är jobbigast vid många situationer.
//J
 
Jojo, jag vet. Jag vet. Jag har haft ett gäng par, och andra byxor därtill... Min förväntansbild är ingalunda helknasig.
Frågan är likväl ställd och jag vill gärna ha svar ( på den frågan, inte på någon som jag inte ställde ;) ) om det finns några... ;)

Alltså, igen:
Några konkreta tips på enkel och "ren" trelagers midjehög skalbyxa??
Någon?
 
Jojo, jag vet. Jag vet. Jag har haft ett gäng par, och andra byxor därtill... Min förväntansbild är ingalunda helknasig.
Frågan är likväl ställd och jag vill gärna ha svar ( på den frågan, inte på någon som jag inte ställde ;) ) om det finns några... ;)

Alltså, igen:
Några konkreta tips på enkel och "ren" trelagers midjehög skalbyxa??
Någon?
Klättermusen Megin. Den har inga dragkedjor i sidorna, bra midja, enkel reglering vid fötterna och är i mitt tycke väl figuranpassad för böjda knän och midja. Fickorna är utanpåliggande, vilket minskar läckagerisken ytterligare. Min modell var dock 10 år gammal, så det lönar sig att titta på den moderna. Dyr som skrutt dock.
 
Finns det fler roliga förslag "där ute"?

Nu är det måndag och vi-måste-jobba-fram-till-semester-ångesten har kanske slagit på? :)
Jag tror och hoppas att det är läge att ställa om frågan, fler sitter och behöver slösurfa bort lite jobbtid...

Så igen, men tanke på att det finns flertalet varumärken onämnda:
Finns det fler roliga förslag "där ute"?
 
Har man vägarna förbi någon större stad i Kanada så kan jag rekommendera MEC. Köpte ett par 3-lagers byxor av deras eget märke, modell "Sentinel", i somras. Modellen verkar vara ersatt av denna:

http://www.mec.ca/Products/product_...older_id=2534374302699263&bmUID=1199731124043

Bra kvalitet och bra funktioner. De är av det lättare slaget men inte veka. Priset jag betalade var väldigt konkurrenskraftigt (1200:). Till internetpriset ska man lägga till 15% skatter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...