Enkel fjällmat

Hej

Jag skulle behöva lite tips på bra enkel och snabblagad fjällmat för att kunna variera kosten i sommar. Det finns säkert tidigare diskussioner om detta men jag orkar inte leta i härvan av gamla inlägg.

Vi brukar ha med tonfisk och makrill på burk som vi varierar med potatismos eller snabbmakaroner. Pastapåsar som kokas i vatten är också enkelt och dessutom lätt, finns i massa smaskiga smaker. Förra året hade vi också med couscos som vi åt med ölkorv.

Jag är tacksam för alla tips på lättlagat och gärna lätt att bära.

/Mats

matsmak

Nagonting som ger mycket smak utan att vara frystorkat
och "relativt "lätt i vikt är corned beef 340 gr per burk.Räcker till 3-4 pers :Koka snabbmakaroner stek köttet gärna med lök gegga ihop,gott utan att vara alltför tungt.

//Matserik

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Torka själv är bäst

Hej

Det absolut godaste är att torka mat själv. Ger låg vikt, bra näringsämnen och goooood mat i fjällen.

Det kräver förstås lite förberedelse, men det är det värt. Många är det som samlats kring min gryta i en fjällstuga, för att undra över vad det är som luktar så gott.

Torkad köttfärs ser ut som grovmalet kaffe. Ett kilo blir högst 300 g i torkat skick. Torkade grönsaker (tomater, morötter, lök m.m.) väger nästan "ingenting".

Använd detta med t.ex. snabbmakaroner, eller för att dryga ut/piffa till frystorkat, t.ex. Garanterad succé.

Hur man gör hittar Du nog här: http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=41

Mvh
Bert

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips