Enkel fjällmat

Hej

Jag skulle behöva lite tips på bra enkel och snabblagad fjällmat för att kunna variera kosten i sommar. Det finns säkert tidigare diskussioner om detta men jag orkar inte leta i härvan av gamla inlägg.

Vi brukar ha med tonfisk och makrill på burk som vi varierar med potatismos eller snabbmakaroner. Pastapåsar som kokas i vatten är också enkelt och dessutom lätt, finns i massa smaskiga smaker. Förra året hade vi också med couscos som vi åt med ölkorv.

Jag är tacksam för alla tips på lättlagat och gärna lätt att bära.

/Mats
 
matsmak

Nagonting som ger mycket smak utan att vara frystorkat
och "relativt "lätt i vikt är corned beef 340 gr per burk.Räcker till 3-4 pers :Koka snabbmakaroner stek köttet gärna med lök gegga ihop,gott utan att vara alltför tungt.

//Matserik
 
Torka själv är bäst

Hej

Det absolut godaste är att torka mat själv. Ger låg vikt, bra näringsämnen och goooood mat i fjällen.

Det kräver förstås lite förberedelse, men det är det värt. Många är det som samlats kring min gryta i en fjällstuga, för att undra över vad det är som luktar så gott.

Torkad köttfärs ser ut som grovmalet kaffe. Ett kilo blir högst 300 g i torkat skick. Torkade grönsaker (tomater, morötter, lök m.m.) väger nästan "ingenting".

Använd detta med t.ex. snabbmakaroner, eller för att dryga ut/piffa till frystorkat, t.ex. Garanterad succé.

Hur man gör hittar Du nog här: http://www.utsidan.se/vb_forum/forumdisplay.php?forumid=41

Mvh
Bert
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.