Eniro har börjat med sjökort

Sjökorten är ett lyft men mätningsfunktionen är inte kul. Den avrundar till närmaste tiondels km (=100 m) när man summerar en sträcka. Lite för grovt tycker jag.

http://gis.lst.se/lanskartor/

www.hitta.se

... är två kartfunktioner med meternoggrannhet på mätningen. Jag har kört samma sträckor på bägge samt mätt manuellt både på sjökort och 10.000-delskarta och det stämmer bra.

Hitta har blivit min favorit eftersom det går att växla mellan kartbild och foto. Bägge har fördelar, på kartan finns öarnas namn och på foto kan man se grunden (hittade ett som jag inte visste om...).

Senast ändrad:

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Sjökorten är ett lyft men mätningsfunktionen är inte kul. Den avrundar till närmaste tiondels km (=100 m) när man summerar en sträcka. Lite för grovt tycker jag.

http://gis.lst.se/lanskartor/

www.hitta.se

... är två kartfunktioner med meternoggrannhet på mätningen. Jag har kört samma sträckor på bägge samt mätt manuellt både på sjökort och 10.000-delskarta och det stämmer bra.

Hitta har blivit min favorit eftersom det går att växla mellan kartbild och foto. Bägge har fördelar, på kartan finns öarnas namn och på foto kan man se grunden (hittade ett som jag inte visste om...).

Så noggrann är kartan ändå inte, så något mellanting vore rimligt, kanske 10m

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips