Enduro bra för miiljön

http://www.extrakt.se/biologisk-mangfald/enduro-bra-for-miljon/

"Kvävenedfall och människans intensifierade bruk av mark är ett hot mot tusentals växt- och djurarter som är beroende av öppna livsmiljöer. Lösningen kan vara motorcyklar som kör sönder marken och skapar nya livsmöjligheter. "

Ett annat sätt att se på de där j*klarna som är ute och kör sönder naturen och stör vanligt folk med sina ylande motorer ;).
 
http://www.extrakt.se/biologisk-mangfald/enduro-bra-for-miljon/

"Kvävenedfall och människans intensifierade bruk av mark är ett hot mot tusentals växt- och djurarter som är beroende av öppna livsmiljöer. Lösningen kan vara motorcyklar som kör sönder marken och skapar nya livsmöjligheter. "

Ett annat sätt att se på de där j*klarna som är ute och kör sönder naturen och stör vanligt folk med sina ylande motorer ;).

En del militära övningsfält tillhandahåller biotoper som annars är ganska sällsynta - då terrängkörning med motorfordon i övrigt är relativt begränsat.

/Patrik
 
http://www.extrakt.se/biologisk-mangfald/enduro-bra-for-miljon/

"Kvävenedfall och människans intensifierade bruk av mark är ett hot mot tusentals växt- och djurarter som är beroende av öppna livsmiljöer. Lösningen kan vara motorcyklar som kör sönder marken och skapar nya livsmöjligheter. "

Ett annat sätt att se på de där j*klarna som är ute och kör sönder naturen och stör vanligt folk med sina ylande motorer ;).

Kan vi inte testa på din gräsmatta?
 
Intressant att världen blivit sån här i Sverige att vi måste använda motorcyklar för att hålla ett öppet landskap. Har sett mycket spår av motorcykelanvändning i fjällen. Framför allt blir det väl öppna fläckar utan speciellt mycket växtlighet alls. Antar att detta gäller en punktinsats med motorcykel för att sedan lämnar marken ifred. Annars kommer ju liksom ingen växtlighet tillstånd i spåret. jag antar att det var det här som händer kring kostigar hästvägar förr i tiden. Ytterligare ett exempel på hur forskning och sunt förnuft inte alltid förklarar varandra. Inte så att jag missunnar motorcyklisterna att vårda naturen under kontrollerade former och i måttlig mängd. Bara jävligt konstigt att allmänna medel läggs på detta.

Bosse
 
Ja, det känns märkligt att det skulle behövas motorcykel eller andra fordon i terrängen för att säkerställer biologisk mångfald...

Nu är jag själv naturälskare, vandrare, cyclist och... motorcyklist! Nej, jag kör inte enduro och hänvisade redan manga ganger mc relaterade forum att det är terrängkörningslagen som gäller. Tyvärr har jag sett helt sönderkörda vandringsleder, bilder av enduroåkare som fräsa genom myrområden (som kan ändra vattenavrinningen!) och andra synder. Plus att manga fortfarende tror att en hoj måste låter ganska reelt för att vara roligt, som gå helt emot allgemenhetens önskomål om lungt och ro i skogen och naturen. Efterfrågan efter mer ljud orsakade tyvärr senaste tid att mc tilverkare med tekniska knep gör att hojarna låter mer, en trend som MÅSTE vändas om! Samma sak gäller tyvärr för snöskoter under vintern, detta är en minst lika stort plåga under den lugna årstiden!

Men fördömmer inte alla mc förare: de flesta håller sig på vägerna, som jag. Några få använder roliga hojen för att kommer fram till P platsen vid naturreservatet och där händer inom 10minuter en förvandling från biker till hiker!
 
Senast ändrad:
Militära övningsfält med band och hjulfordonskörning brukar ytharva körzonerna och då hämtar sig växtligheten igen. Sen behövs det gräsnerhållare, på Revingefältet finns en lösdriftsgård med nöt och på Ravlunda driver man får.
Färister och stängsel håller djuren på plats.

go tur
 
Militära övningsfält med band och hjulfordonskörning brukar ytharva körzonerna och då hämtar sig växtligheten igen. Sen behövs det gräsnerhållare, på Revingefältet finns en lösdriftsgård med nöt och på Ravlunda driver man får.
Färister och stängsel håller djuren på plats.

go tur

På Ravlunda bedrivs även ridturer, om än i mer begränsad omfattning än fårskötslen. Deltog själv i en ridtur där tidigare i sommar - mycket njutfullt att lovligen få rida i strandkanten och där förutom horisonten se backsvalornas numera allt sällsyntare bon.

En synnerligen god tur!

/Patrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.