Endagsturer runt Stora Sjöfallet

Hej, vi funderar på att köra upp till trakterna kring Stora Sjöfallet och fricampa i närheten av vägen för att gå ett par dagsturer därikring. Det är alltså inte läge att gå långt med tung packning. Är det någon som har några förslag på var man kan gå? Och hur är vägen mellan inlandsvägen och Stora Sjöfallet?

/thomas o ida, skellefte

Jag har vid något tillfälle korsat vattnet vid Sourvadammen, och gått upp på Halji. Det var en fin tur. Man kan eventuellt ta sig ändå till Slugga över dagen. Andra kanske har mer spektakulära tips.

Sist jag åkte den vägen så var den mycket dålig (det var ett par år sedan).

/Jimmy

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Förra sommaren var jag upp på Nieras, iof inte dess riktiga topp, utan den som är markerad som 1420 möh på eniro.se. Det var en fin tur i midnattssolen. Vi fick tips från personelen på campingen vid Stora sjöfallet om vilken väg vi skulle gå. Stigen började från vägen alldeles väster om Sjöfallet. Jag vill minnas att det stod en skylt 'Soldalen' där stigen började.

Vi var även upp en bit på Karnjelpakte eller vad fjället öster om kungsleden. Vi började vid Vakkotavare, gick kungsleden norrut för att senare vika av österut, upp på fjället. Vi hade stårlande väder och magnifik utsikt in över Sarek.

Go tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips