Enafors till blåhammaren

hej, finns det markerad vandringsled från Enaforsholm Fjällgård till Blåhammaren.
I så fall, hur långt är det och hur är terrängen?
kan det ett vara ett alternativ istället för att vandra från storulvån till blåhammaren?

tacksam för tips
 
hej, finns det markerad vandringsled från Enaforsholm Fjällgård till Blåhammaren.
I så fall, hur långt är det och hur är terrängen?
kan det ett vara ett alternativ istället för att vandra från storulvån till blåhammaren?

tacksam för tips
Ja det finns en sommarled. Skulle tippa att det är drygt 20 km Enafors-Blåhammaren.
Det är direkt en rejäl stigning, runt 700m på några kilometer samt motlut sista sträckan till Blåhammaren.
 
Hejsan,

Om jag mäter på kartan får jag det till cirka 20-22 km. Och dessutom är det runt 800 höjdmeter som ska avverkas. Så det är definitivt en rejäl vandring att göra på en dag. Men till skillnad mot Jens tycker jag att det är en betydligt trevligare vandring än att gå Storulvån - Blåhammaren, förutsatt att vädret är hyggligt. Är det däremot lågtrycksväder är start i Storulvån att föredra.

/ Stefan
 
Jag tycker det är ett klart trevligare alternativ än att gå från Storulvån. Lättgånget, fina vidder och fin fjällnära skog innan man kommer till silverfallet. Det är inget som helst problem att hinna till middagen på Blåhammaren. Leden upp genom Ingolvskalet är dåligt markerad, så blir det dimmigt kan det vara läge att ha kompassen redo.
 
Om man tänkt sig att gå hela triangeln och inte bara t.o.r Blåhammaren så är Sylarna -> Blåhammaren att föredra, går hellre utför från Blåhammaren till Storulvån (som i mina ögon är den tråkigaste sidan av triangeln)
Men som allt annat en smaksak 🙂
 
Att säga att det är lättvandrat vid Snasahögarna är väl att ta i lite. Men det är ju individuellt. Har gått där en gång för ganska länge sen, men vill minnas att det var blockterräng en bit av vägen där. Det vill säga, inte stig. Men å andra sidan är det en fantastisk utsikt bakåt som man får när man når över trädgränsen efter man lämnat Enafors.

Mitt tips: Detta är en jättefin väg, men se till att ha tid på er. Det är tungt att gå på blockterräng...
 
Man kan gå från Storlien också, om det är så att man vill gå direkt från en järnvägsstation. Det var några år sedan jag gjorde det, men jag minns det som lättvandrat. En ordentlig stigning på slutet bara.
 
Hej!

Jag missade att boka bussen till Storulvån till i morgon så blir till att knata, funderade på ingolvskalet. Har med mig min sambo som inte har så långa ben och är ite superstars. Hur tuff är den att gå? Ligger det snö där nu tro?

Vänliga hälsningar
 
Hela området är ju nära från Sth och mycket mer lättgånget än de flesta ställen i Norra SV.
Men på vintern kan det vara en stor fara pga mindre snödjup så man ej alltid kan gräva ned sig
vid plötsligt väderomslag och man ej kan ta sig tillbaka till någon stuga eller Fjällstationen.
Förr kunde man få köpa en mkt berömd fruktsoppa på Blåhammaren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
Mats-vbg Tågresa till Enafors Fjällvandring 5
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
ivansflinta Enafors Fjällvandring 10
JoeSwede Rundhögen-Snasahögarna-Enafors? Fjällvandring 10
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Bakerman60 Enafors-Storulvån Fjällvandring 5
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
Juventus88 Enafors Storulvån Fjällvandring 4
ulfbo Enafors - Grövelsjön Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
marcusen Enafors-Snasahögarna-> Fjällvandring 5
laurentiusweg Oslo-Trondheim(-Enafors) ? Fjällvandring 1
Ictory Från bårddetjåhkkå till sarektjåkka Fjällvandring 0
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 44
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.