Enafors-Storulvån

Hej, skall ånya upp till jämtland för att vandra. Denna gång skall den 8 åriga sonen med. Jag undrar om någon gått sträckan, det ser brant ut på kartan. Vi tänker tälta en natt innan vi går till Storulvån.

Fixar en 8 åring den turen? Tacksam för tips och förslag hur man bäst introducerar en liten kille till fjällen..

Det gick bra med frugan i början på juli.

http://web.telia.com/~u23217784/

Tänkte ni gå leden över Snasahögarna via Ulvåtjärn då eller?
Annars går det bussar mellan Enafors och Storulvån om man hellre vill utgå därifrån.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Leden över Snasahögarna är relativt brant i stigningen från myren ner mot Enafors och upp till dalen bakom Storsnasen & co. Men det borde inte vara nåt problem för en åttaåring. Det är inte klättring utan bara ett redigt motlut. Håll i honom bara så han inte går för nära ravinen mot jåkken, för där är ganska högt på vissa ställen. Leden går vid sidan om.

Uppe på höjden - vänd er om och se den grymma synen. Där sov jag lunch en gång och jag har aldrig haft bättre rum med utsikt. :)

Det jag funderar på är om det inte blir lite väl långt för en åttaåring att ta sig till Storulvån samma dag? Det är ju en bit att gå bara till Ulvåtjärn, och där har man ändå 5-6 km kvar till Storulvån.

Det är lite stenigt uppe bakom snasahögarna, så första bra tältplatsen är vad jag minns vid Ulvåtjärn.

Det går att tälta uppe i passet under Storsnasen, i närheten av rastskyddet. Jag har gjort det, inga jättebra platser men det går bra om man vill!

Hälsn BM

Nostalgi! Både jag och min dotter introducerades till fjällvandring på den leden, i den åldern. :) Det gick jättebra, och det är en lagom sträcka att gå på två dagar. Litet lång väg över myrarna, som visserligen är vackra, men inte känns så "fjälliga", men man har tusenfalt betalt för mödan när man kommer upp för backen, utsikten är helt fantastisk! Skall ni åka buss ena vägen, hade ni tänkt?

Tack för svaren. Vi försöker nog slå läger vi vindskyddet snasahögarna. Dag 2 blir det till det Ulvåtjärn med tillhörande fiske. Natt 3 har jag bokat Stationen. Vill inte fresta på för mycket. Tror dock han kommer klara det galant, finns nog risk att han blir under stimulerad, men då får vi väl ändra på planerna.

En annan sak, hur mycket kan en 8 åring bära? Han kommer få hålla tillgodo med pappas dataryggsäck. Den ser ut att sitta ok, har avbärarbälte. Jag hade tänkt mig hans kläder och lite mat.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips