Enafors-Storulvån

Hej, skall ånya upp till jämtland för att vandra. Denna gång skall den 8 åriga sonen med. Jag undrar om någon gått sträckan, det ser brant ut på kartan. Vi tänker tälta en natt innan vi går till Storulvån.

Fixar en 8 åring den turen? Tacksam för tips och förslag hur man bäst introducerar en liten kille till fjällen..

Det gick bra med frugan i början på juli.

http://web.telia.com/~u23217784/
 
Tänkte ni gå leden över Snasahögarna via Ulvåtjärn då eller?
Annars går det bussar mellan Enafors och Storulvån om man hellre vill utgå därifrån.
 
Leden över Snasahögarna är relativt brant i stigningen från myren ner mot Enafors och upp till dalen bakom Storsnasen & co. Men det borde inte vara nåt problem för en åttaåring. Det är inte klättring utan bara ett redigt motlut. Håll i honom bara så han inte går för nära ravinen mot jåkken, för där är ganska högt på vissa ställen. Leden går vid sidan om.

Uppe på höjden - vänd er om och se den grymma synen. Där sov jag lunch en gång och jag har aldrig haft bättre rum med utsikt. :)

Det jag funderar på är om det inte blir lite väl långt för en åttaåring att ta sig till Storulvån samma dag? Det är ju en bit att gå bara till Ulvåtjärn, och där har man ändå 5-6 km kvar till Storulvån.

Det är lite stenigt uppe bakom snasahögarna, så första bra tältplatsen är vad jag minns vid Ulvåtjärn.
 
Det går att tälta uppe i passet under Storsnasen, i närheten av rastskyddet. Jag har gjort det, inga jättebra platser men det går bra om man vill!

Hälsn BM
 
Nostalgi! Både jag och min dotter introducerades till fjällvandring på den leden, i den åldern. :) Det gick jättebra, och det är en lagom sträcka att gå på två dagar. Litet lång väg över myrarna, som visserligen är vackra, men inte känns så "fjälliga", men man har tusenfalt betalt för mödan när man kommer upp för backen, utsikten är helt fantastisk! Skall ni åka buss ena vägen, hade ni tänkt?
 
Tack för svaren. Vi försöker nog slå läger vi vindskyddet snasahögarna. Dag 2 blir det till det Ulvåtjärn med tillhörande fiske. Natt 3 har jag bokat Stationen. Vill inte fresta på för mycket. Tror dock han kommer klara det galant, finns nog risk att han blir under stimulerad, men då får vi väl ändra på planerna.

En annan sak, hur mycket kan en 8 åring bära? Han kommer få hålla tillgodo med pappas dataryggsäck. Den ser ut att sitta ok, har avbärarbälte. Jag hade tänkt mig hans kläder och lite mat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
Juventus88 Enafors Storulvån Fjällvandring 4
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ivansflinta Enafors Fjällvandring 10
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
JoeSwede Rundhögen-Snasahögarna-Enafors? Fjällvandring 10
nacud_hotmail.com Göteborg-Enafors gärna Storsnasen Fjällvandring 15
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Mats-vbg Tågresa till Enafors Fjällvandring 5
ulfbo Enafors - Grövelsjön Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
marcusen Enafors-Snasahögarna-> Fjällvandring 5
laurentiusweg Oslo-Trondheim(-Enafors) ? Fjällvandring 1
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
jocklind Storulvån-Ramundberget fre-sön Fjällvandring 1
Sacha22 Transport från Duved till Storulvån lör 30 juli - dela taxi Fjällvandring 0
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Susannee Storulvån till Gåsen Fjällvandring 14
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
Enile Alternativ väg Storulvån till Gåsen? Fjällvandring 5
libo475 Storulvån till Bunnerfjället Fjällvandring 7
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Karolina P Storulvån för sjunde gången! Fjällvandring 12
KaBaS Bil från Örebro till Storulvån 8/7 Fjällvandring 0
peter.carlberg Storulvån-Grövelsjön Fjällvandring 2
ToByl Storulvån Fjällvandring 3
Cobblepot Sovsäck Storulvån i September Fjällvandring 12
Kogoyo Storulvån - Vålådalen: hur långt är det? Fjällvandring 2
FlyerSword Alternativrutt Storulvån - Blåhammaren? Fjällvandring 3
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
snuffle Storulvån-sylarna-gåsen-stendalen-Vålådalen Fjällvandring 1
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Karolina P Vattenfall Storulvån, inte Silverfallet? Fjällvandring 12
Avarage Dela taxi Duved - Storulvån torsdag 8/9? Fjällvandring 1
friluftjämtland Lift sökes Storulvån-Åre 16/7 Fjällvandring 0
rodica Dela taxi från Storulvån 31 juli? Fjällvandring 0
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
Nyingen Gamla Storulvån Fjällvandring 4
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
louiseramberg Resa Storulvån - Åre Fjällvandring 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...