En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led?

Sådär ja, då var man tillbaka med livet i behåll och sina sinnes relativt fulla bruk.

Vandringen har gått mycket bra om än inte så snabbt och långt, men det var aldrig tanken heller. Tanken var att ha det gott och det hade jag :)

Jag började med etapp 8 tillsammans med Christian och två av hans kompisar, men eftersom de bara var ute över dagen och inte hade någon nämnvärd packning plus en buss i Lilla Edet att hinna med stod det snart klart att jag inte kunde hänge med i deras tempo med tält, mat, trangia, vatten, fiskegrejer och kamera, 3 objektiv och stativ plus allt annat som gör livet värt att leva, t.ex. hela liftarens guide till galaxen :)

En kul detalj är att vid början av etapp 8 sitter en skylt med en fiskekortsautomat från den lokala fiskeklubben. Ett fiskekort kostade 120 kr och sedelautomaten var trasig så man kunde bara betala med mynt. När hade ni med er 120 kr i mynt när ni var ute och vandrade? ;)

Iallafall, vi skildes åt på lördag eftermiddag vid en liten sjö där jag stannade kvar och tältade. Jag drog två abborrar till kvällsmat och en till till frukost plus att jag fick färska blåbär till de frystorkade flingorna i mjölk. Under etapp 8 fanns det riktigt gott om blåbär faktiskt! Kantareller fanns det också gått om bitvis. Man behövde inte ens gå av leden för att plocka dem :)

Dagen efter tog jag det lugnt och gick större delen av etapp 9 där ungefär samma sak upprepades fast utan abborrar, jag fick inga fler än de tre på första stället. På etapp 9 började det där gräset som Cremytos berättar om på allvar tillsammans med skogsmaskinspåren och detta fortsätter in på etapp 10, något högre än ankelhögt behövs om man vill hålla sig torr.

Både etapp 9 och 10 är som sagt mycket kuperade och rätt tuffa tycker jag, men utsikten och naturen är det inget fel på.

På måndagen gick jag hela etapp 10 och en liten bit in på etapp 11 innan jag hittade en fin sjö att tälta vid. Nu började det som sagt att bli ont om vatten och även om sjövattnet går att laga mat på är det knappt tjänligt som dricksvatten ens som kokat. Blåbären blev också glesare så det blev till att gnaga på nötter och det gjorde ju inte vattenbristen mindre. Lösningen som jag kom på är att det bor lite mer folk efter de här etapperna och frågar man snällt finns det flera ställen man kan få fylla på kranvatten och prata en stund :)

Idag tisdag övergick leden allt mer i grusväg under senare delen av etapp 11 och det ihop med lite begynnande skoskav och trötthet i fötterna gjorde att jag hoppade av och ringde pappa som kom och hämtade mig vid Vassbovik.

Totalt sett har det varit riktigt trevligt, alltihop! Till nästa gång ska jag ta med mer vattenflaskor, det är i stort sett allt. Bilder kommer när jag har redigerat dem och lagt upp dem!

Angående kartor till GPS:en, så finns Bohusleden med i Garmins Friluftskarta, men bara som en vandringsled bland många andra så man får hålla reda på vilken man svänger av på i korsningar medan det är kanon där det bara finns en led att följa.
 
Mycket fina bilder.
Jag gick etapp 10 och 11 för två år sedan. Gillade dem, men min vandringskamrat hade feber så vi gav upp efter Vargfjället.
Ska ge mig av nästa vecka. Tänkte börja i Kungälv, med etapp 7 och ta mig norröver. Har inte bestämt hur långt jag ska gå, utan jag knatar jag på i tre dagar och ser hur långt jag hinner.
Det vore roligt om jag tar mig ända till Uddevalla, men jag tror inte att jag kommer så långt.
 
Mycket fina bilder.
Jag gick etapp 10 och 11 för två år sedan. Gillade dem, men min vandringskamrat hade feber så vi gav upp efter Vargfjället.
Ska ge mig av nästa vecka. Tänkte börja i Kungälv, med etapp 7 och ta mig norröver. Har inte bestämt hur långt jag ska gå, utan jag knatar jag på i tre dagar och ser hur långt jag hinner.
Det vore roligt om jag tar mig ända till Uddevalla, men jag tror inte att jag kommer så långt.

Tack!

Det låter som ett bra upplägg att gå norrut och se hur långt du kommer, hellre än att bestämma att du ska till en viss punkt och tvinga sig dit. Någon gång ska jag börja i Kungälv och gå upp till etapp 10 eller något, det tror jag är bland de finaste bitarna.

Beroende på hur vältränad du är och hur lätt packning du har är det nog inte omöjligt att du kommer till Uddevalla, men då hinner du nog inte plocka så många blåbär på vägen... ;)

Hoppas vi får en rapport och lite bilder när du kommer tillbaka :)
 
Efter lite övervägande stryker jag uddevalla ur planen. Jag satsar på att ta det lugnt och skönt i stället för att bara marchera igenom sträckan.
Men även i ett något makligare temp räknar jag med att ta mig till Lilla Edet. Men jag återkommer med rapport.
 
Helmetrock: Angående fiskekort, i vindskjulet efter Store Väktor står det att kort finns att köpa i Texaco på Ström...... Texaco har ju som bekant inte funnits på många år i Sverige :)

Jag satt också länge i Vassbovik i busskuren och torkade fötterna och funderade på om jag skulle ge upp. Hyfsat nära till tågstationerna i Ljungskile och Uddevalla därifrån. 9 respektive 12 kilometer om jag minns rätt. Vattensituationen blir faktiskt bara sämre och det var det som fick mig att slutligen gå till Uddevalla istället för att tälta i Stenshult.

Förra gången jag försökte ta sträckan bröt jag också i Stenshult, så det börjar nog bli pyskiskt det där också nu. Nästa gång tar jag tåget till Ljungskile och startar i Vassbo, kostar 75 spänn och tar en timme så det får det vara värt.

Kul med bilderna då jag inte tog några själv. Men jag hann faktiskt plocka några nävar blåbär och även lite smultron på vägen trots mitt tempo.
 
Efter lite räknande: cirka 71 kilometer mellan Ljungskile tågstation och Munkedal tågstation via etapp 12-15 och 1/4 av etapp 16. Kanske lagom för en weekend framåt hösten?
 
Låter perfekt!

Låter som en bra 2 dagars tur. Räknar du från stationen i Ljungskile och sedan asfaltsvägen eller över berget (fjället) till Vassbo? Gick Stenshult-Backamo förra året...och sträckan mellan Vassbo och Stenshult är ganska mycket grusväg..men också en fin tur i skogen.

Har du gått alla etapperna av Bohusleden Cremytos?
 
Asfalt från stationen till Vassbo busshållplats ...... logistiken med lokaltrafiken och mina oftast begränsade antal fria dagar har gjort att jag mestadels gått de södra delen flera gånger.

Gick Strömstad - Vassbotten på ett dygn en gång men åkte sedan söderut efter den strapatsen. Så jag saknar etapperna Vassbotten - Uddevalla.
 
Tillbaka, sedan några dagar.
Det blev en ganska trevlig tur, som började vid Fontin och slutade vid Lysevatten. Vandringen första dagen - etapperna 7 & 8 - gick fortare än vad vi hade tänkt oss, så vi klarade av alla tre etapperna på bara två dagar.
Främst för att etapp 7 var lättvandrad. Den var inte heller lika rolig och vacker som de två nästföljande. Om jag tar bohusleden genom Svartedalen igen väljer jag bort etapp 7 och startar vid Grandalen, och tar det hela i ett makligare tempo.

Gott om kantareller och gott om blåbär var det. Och en hel del andra vandrare också. Framförallt gillade jag etapp 9. Det var många mycket fina platser vi passerade och den vägen går jag gärna igen. Men den etappen var också rätt krävande, med mycket upp och ner.

Men ... Jag gick ifrån mitt kaffe! Lämnade det hemma med den andra kaffekitteln. Upptäckte det när vi hade stannat vid Bottenstugan för natten.
Jag blev fasligt arg på mig själv och förlorade ärligt talat en hel del motivation att fortsätta. Det var också en anledning till att det bara blev två dagar ute, mot planerade tre.

Och så några bilder:
 

Bilagor

  • bhled01.jpg
    bhled01.jpg
    61.8 KB · Visningar: 555
  • bhled03.jpg
    bhled03.jpg
    123.4 KB · Visningar: 526
  • bhled04.jpg
    bhled04.jpg
    133.2 KB · Visningar: 537
  • bhled05.jpg
    bhled05.jpg
    172.2 KB · Visningar: 567
Några till:
 

Bilagor

  • bhled06.jpg
    bhled06.jpg
    92.7 KB · Visningar: 593
  • bhled07.jpg
    bhled07.jpg
    93.5 KB · Visningar: 518
  • bhled08.jpg
    bhled08.jpg
    102.3 KB · Visningar: 596
  • bhled10.jpg
    bhled10.jpg
    96.1 KB · Visningar: 566
  • bhled11.jpg
    bhled11.jpg
    159.2 KB · Visningar: 560
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Jojosurf Fjällvandra - 1 vecka juni? Vandringsleder 6
hannapanna En vecka i Kiruna? Vandringsleder 7
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.