En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led?

Planen för sommaren var ju såklart kungsleden med Kebnekajse, men det gick som det alltid går med planer ;)

Eftersom jag bor i Bohuslän tänkte jag att Bohusleden/Nordsjöleden kunde vara ett mindre tidskrävande alternativ nu när jag bara har en vecka på mig att vandra. Jag läser på Bohusledens hemsida och jag har sökt på forumet, men jag har ändå några frågor.

Om jag har en vecka på mig, skulle ni kunna rekommendera något speciellt sammanhängande avsnitt av leden då? Jag bor rätt nära mitten så det spelar inte så stor roll var jag börjar och slutar, men jag vill ha så mycket vildmark och så mycket fin utsikt som möjligt :)

Jag vandrar själv, käkar frystorkat och sover i tält. Ultralätt är inte min grej utan jag har gärna med mi min kamerautrustning (inkl. allt...) och så, så några jättelånga dagsmarscher är det inte frågan om.
 
Jag har inte gått hela vägen, men kommit upp till Bullarens norra del. Jag kan rekommendera Svartedalen, speciellt från Bottenstugan och uppåt så att man kommer in i naturreservatet, det är ett litet "mini-Norrland", rätt kuperat och lite urskogsaktigt. Det är etapp 9.

Sen tycker jag det är en fin sträckning från Uddevalla till Munkedal. Man kommer ganska högt och går längs med Munkedalsälven. Det är etapp 14-15.

Finns bra med vindskydd längs sträckorna ovan. Skulle du gå etapp 9-15 blir det ca 12 mil om jag inte räknat fel.
 
Ok, tack för svaret!

Jag har också läst att många andra rekommenderar just Svartedalen och Uddevalla till Munkedal.
 
Förresten, är det någon som känner till någon GPS-rutt (Garmin) för Bohusleden? Det hade ju varit rätt bekvämt.

Jag har en GPSmap 62 serie.
 
Om du vill ha fin utsikt, så kanske Nordsjöleden är ett bättre alternativ, eftersom Bohusleden till största delen går genom djup skog? :)

Annars, om du ska gå etapp 9-15 som Mikaelbe skrev, så tycker jag du ska ta med etapp 8 och norra delen av etapp 7 med start vid Romesjön också.
Romesjön har fina omgivningar med fält och ängar som omringas av skog och granitväggar.
Hembygdsgården Dalen är också fin, även om byggnaderna inte är öppna.
Det funkar att ta sig till Diseröd med buss, det går iaf ett par varje dag. Pizza/gatukök finns, men tyvärr har mataffären bommat igen.
Ta raka vägen mot sjön via Diserödsvägen-motionsslingan-Alekärrsvägen, så möter du Bohusleden vid Alekärr precis innan sjön.
Efter sjön har leden dragits om en smula nu i vår pga husbyggen, men det är skyltat.
Största delen av den här biten av etapp 7 går på grusväg eller vältrampad stig och är lättvandrad.

Etapp 8 är kort (7.5 km) men ganska jobbig, men det finns fina lövskogspartier och utsiktspunkter på den.
 
Ok, vad är det för skillnad på Bohusleden och Nordsjöleden då? Är Nordsjöleden norra delen, från Uddevalla och uppåt?
 
Ok, vad är det för skillnad på Bohusleden och Nordsjöleden då? Är Nordsjöleden norra delen, från Uddevalla och uppåt?
Fel av mig! Hela Bohusleden är en del av Nordsjöleden.
http://www.northseatrail.org/index.php/se/content/view/full/920

Det var Kuststigen jag tänkte på. Den går mer kustnära, bl över Orust och Bokenäset, medan Bohusleden går längre in i landet genom skogslandskapet.
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=61782
 
Onsdag-Torsdag denna veckan gick jag etapp 7-11 och sedan till Uddevalla via Stenshult och Råsseröd (87 kilometer) det vill säga nästan halva etapp 12.

Etapp 7-9 till stora delar utan anmärkning. Etapp 10 har de kalhyggt och stora traktormaskiner har kört på leden i början så det är så in i helsike sumpigt överallt, hyfsat fint väder men blev ändå dyngsur om fötterna. Ta genvägen på asfaltsvägen upp till Västersjön!

Etapp 11 hade de expandera hästhagar så man fick balansera på gamla stenrösen bland stickiga hallonbuskar och samma sak här att leden gick bitvis genom bäckar.

När jag sedan efter 38 kilometer andra dagen kommer till Stenhult och upptäcker att de stängt av vattnet och inga bra bäckar verkar finns i närheten gav jag upp och gick till Uddevalla istället.

Hade jag fått välja utan hänsyn till offentliga transportmedel så hade jag gått etapp 3-9 utifrån tidigare erfarenheter från de sträckorna (som dock är ett par år).
 
Då loggar jag ut för den närmaste veckan :)

Jag kommer att börja på etapp 8 med Christian & Co. och sedan går jag norrut så långt jag kan/orkar/hinner.

Tack för alla svar!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Jojosurf Fjällvandra - 1 vecka juni? Vandringsleder 6
hannapanna En vecka i Kiruna? Vandringsleder 7
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.