En vanlig Brun läder känga

Jag har lagt mer tid än jag ens vill erkänna till mig själv på att försöka hitta en brun(cognac/fudge) halvhög läder känga som enbart har läder på insidan av kängan och är överlag gjord in en sund och hållbar konstruktion.

Hanwag Men's Kofel Mid Special Edition

är det närmaste jag hittat än så länge, den har dock trots avsaknad av info om detta något syntetiskt mesh material på insidan av plösen samt något ytterst tveksamt textil material mellan plösen och kängan som ser ut att ha en begränsad livslängd.
Annars är detta helt rätt utseende med mera för den typen av känga jag letar efter.

Denna känga jag letar efter är avsedd att användas även under varmare klimat så gärna att den är en-lagers eller relativt tunn/väl ventilerad överlag. Behöver även ha ett respektabelt mönsterdjup på sulan så man får grepp på varierande ytor.

Jag har tidigare blivit rekommenderad Jim Green kängor här på forumet och dom verkar ha en del av det jag vill ha av en känga men jag tycker tyvärr att dom ser ut som clownskor vilket görs värre med min stora sko storlek.
Kan ändå tänka mig en Jim green sko om det är någon här som starkt kan rekommendera dom och vet någon bra återförsäljare.

Alla tips om kängor som ser ut som denna Hanwag Men's Kofel mid, är Helt läder fodrad eller inget foder alls, funkar iallafall till viss del under sommaren och har enbart "riktiga material"(gärna riktig gummi för sulan med) tas tacksamt emot.

Jag tänker direkt på den känga Lundhags tillverkade för några år sedan, som är vad du efterfrågar, och hittade denna tråd om alternativ. Du kan ju kika om det nämns något där.

Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Red Wings borde ha något du efterfrågar kanske.
Är vi inne på hanwag skulle jag slå ett slag för Stüben II. Har inga textildetaljer dock har den något form av skumfoder för bekvämligheten. Annars som ovan skriver. Tjakke eller annan civil modell från Lundhags, kolla i Järpen eller insjö-butiken.

Jag tänker direkt på den känga Lundhags tillverkade för några år sedan, som är vad du efterfrågar, och hittade denna tråd om alternativ. Du kan ju kika om det nämns något där.

Det fanns en hel del bra tips i den tråden, tackar.
Dom flesta länkarna är dock ej längre i bruk tyvärr,
Skråmträsk hade en känga som verkar ha allt som efterfrågas men den ligger på över 5k så ska kolla några varv till innan efter något i en snäppet lägre prisklass.

...

This boot I'm looking for is intended for use in warmer climates, so it's best to have a single-layer or relatively thin/well-ventilated upper. It also needs to have a respectable tread depth on the sole so you can grip a variety of surfaces.

...
(sorry for English language)
If I understand your intention right, you are looking for something similar to desert hiking boots.
For this purpose, I'm using UNO military desert boots that are made of leather and canvas.
The boots I have are made by a local company, I don't think they are selling to Sweden:

1779877474900.png

But many armies are using similar boots, one typical name for this is pallabrousse. You may google this and find an outfitter or army shop selling such stuff.

Hanwag Lhasa II - Vandringskängor Herr | Handla fraktfritt | Bergfreunde https://share.google/1vuGZE18f6FryOE4z har jag skaffat själv rätt nyligen.

Liksom i de du föreslog finns det nån slags nätliknande syntettyg på insidan av plösen, annars skinn/läder både på innersulans ovansida, foder och ovanläder.

När jag googlade dök dessa upp Militärkänga M77 - Beprövad kvalitet - Breda och stora modeller – TJÅKKO Shoes & Adventure https://share.google/aubMIIWqEiTcfgMhl
Jag vet inget mera om dem än vad som står i den länkade texten men det verkar stämma med din kravspec.

Thure

Senast ändrad:

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Mera sko än känga men fina. Har liknande från Lundhags själv.

Thure

När jag googlade dök dessa upp Militärkänga M77 - Beprövad kvalitet - Breda och stora modeller – TJÅKKO Shoes & Adventure https://share.google/aubMIIWqEiTcfgMhl
Jag vet inget mera om dem än vad som står i den länkade texten men det verkar stämma med din kravspec.

Thure
Och är det brunt som gäller verkar dessa tänkbara för dig. De borde ha korrigerat texten från den svarta versionen.

Thure

Mera sko än känga men fina. Har liknande från Lundhags själv.

Thure

Det är denna isåfall, om den är helt skinnfodrad.

Dom andra har något icke-skin foder till iallafall viss del verkar det som.
Såg även att red wings grejer också verkar ha det vilket känns väldigt konstigt för den prislappen dom tar.

Verkar som att dom flesta kängorna har någon icke läder detalj och jag undrar om folk vill ha en textil flärp eller en mesh del i en annan helt läderfodrad känga?
Och isåfall, varför?

Senast ändrad:
"Verkar som att dom flesta kängorna har någon icke läder detalj och jag undrar om folk vill ha en textil flärp eller en mesh del i en annan helt läderfodrad känga?
Och isåfall, varför?"

Att som tillverkare föredra att använda syntetfoder istf läder brukar bero på två huvudsakliga faktorer (åtminstone när det gäller en någorlunda seriös tillverkare):

1. Bättre komfort
2. Längre livslängd

Insidan av en känga är den del som utsätts för mest fukt, framför allt från svett, men också för mest friktion och slitage.

När läder används som foder blir det ofta blött, torkar ut och blir sedan blött igen. Med tiden kan detta göra att lädret blir torrt, hârt och poröst, vilket ökar risken för sprickbildning och slitage. Dessutom kan ett uttorkat, hårt eller sprucket läderfoder bli ganska obekvämt att använda.

Syntetmaterial av hög kvalitet har i regel inte dessa nackdelar. De behåller sin mjukhet och komfort även efter lång tids användning och är ofta mer motståndskraftiga mot fukt och upprepad belastning.

Om man jämför läderfoder med ett slitstarkt syntetfoder av hög kvalitet är det därför inte alls självklart att läder är vare sig bekvämare eller mer hållbart. Med tanke på att läderfoder dessutom ofta är billigare att tillverka än avancerade tekniska syntetmaterial blir det tydligt att tillverkare i premiumsegmentet vanligtvis inte väljer syntet för att spara pengar, utan för att förbättra funktion, komfort och livslängd.

OBS: Naturligtvis finns det även enklare syntetmaterial som inte håller särskilt länge. Precis som när det gäller läder beror slutresultatet i hög grad på tillverkarens kvalitetskrav och materialval.

Jag har lagt mer tid än jag ens vill erkänna till mig själv på att försöka hitta en brun(cognac/fudge) halvhög läder känga som enbart har läder på insidan av kängan och är överlag gjord in en sund och hållbar konstruktion.
Det dyker väl upp någon Lundhags Tanner Chukka på Tradera förr eller senare, det dök upp en träff men auktionen var avslutad i våras. Den fanns ju i "cognac" färg. Om den passar din fot så köp! Jag har en i brunt som höst/tidig vinterkänga. Den är ju helt ofodrad, så man får köra med dubbla sockar. Kanonskön när man gått in den. Ganska smal läst, men passar mina fötter.
Skråmträskkängan är fin och säkert lika bra som den där Lundhagsskon, men den kostar en njure...
Du kan ju alltid skriva en rad till Lundhags och fråga om de har en Tanner liggande på en hylla i din storlek. De brukar vara hjälpsamma och kolla i alla fall. Du kan alltid påtala att de borde dra igång den där "Heritage"-serien med skor igen, jag hade själv velat få tag på en fodrad vintervariant, de hade en som hette Venture (tror jag) i samma serie, en rejäl lädersko med ullfoder.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.