Nordesjö; sa:
...köp produkter, inte varumärken...
Hear, hear...
Alltid intressant det där med prylar och varumärken.
Jag kände mig som en idiot i dag när jag gick och hämtade dottern på simskolan.
Jag var klädd i hikingskor från Haglöfs, byxor från Haglöfs, GTX-jacka från Haglöfs, ryggsäck från H...
(Allt köpt för halva priset.)
Inte för att det är något fel på Haglöfs, utan för att allt som syntes var kläder från samma märke.
För mig betyder det att jag antingen är sponsrad eller köper allt i paket.
Och paketköpare är pinsamma.
Ungefär som förtiplussare som skaffar hästsvans och HD när de skiljt sig.
Man visar att man saknar egen smak.
När man pratar om identitet, vilket är viktigt i alla sammanhang, ragga på krogen, klättra på Lyse, skida i Åre osv, är det två begrepp som är betydelsefulla:
Profilen
som berättar vem du vill vara. Det är den bild du
vill förmedla om vem du är...
Därför kör du fyrhjulsdriven SUV (och skrapar rutan med kreditkortet eftersom du inte tänkt på att du behöver en borste i bilen på vintern), eller klär dig i kostym från Tiger (vilket jag gör).
Imagen
som står för hur
andra ser på dig. Med en jacka från Arketyrreks uppfattas du antingen som en idiot eller som en otroligt cool snubbe, nästan en bergsguide. Allt beror på situationen och hur du för dig....
När jag dök upp vid Utbyklipporna -91 med grejerna i min Mountain Equipmentryggsäck visste jag inte att det var ett tecken på att jag var ”the man”.
Tydligen var just det märket helt rätt vid den tiden. jag hade ju bara köpt ryggan och diverse prylar (Edelridrep och ett dussin Camalots) när jag bodde i Canada.
Jag tänker på Harry Sepp, som är överlevnadsexpert på civilförsvaret, han har tydligen som gimmick att dyka upp iklädd gabardinbyxor och loafers när han möter kursdeltagare som klätt sig i GTX och M/90.
Nu väntar jag bara på att Lundhagskläder skall dyka upp på reor...